Duitse rechter stelt TradeYourTrip in het gelijk - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Duitse rechter stelt TradeYourTrip in het gelijk

Door: | 13 oktober, 2016

TradeYourTrip heeft een rechtszaak gewonnen van TUI Duitsland, zo laat het platform voor annuleringsreizen in een verklaring weten.

TUI Duitsland berekende 772 euro bovenop de reguliere administratiekosten, toen een Duitse consument zijn reispakket ter waarde van 1.460 euro via TradeYourTrip doorverkocht aan een andere reiziger. TradeYourTrip stapte hierop namens de Duitse klant naar de rechter. De rechtbank in Hannover oordeelde op 29 augustus jongstleden dat de door TUI en Lufthansa berekende kosten irreëel zijn. Alleen reële administratiekosten mogen volgens de wet worden verhaald op reizigers die hun pakket doorverkopen. Bij TUI in Duitsland komt dit neer op 10 euro per persoon, in Nederland is dit 27 euro, zegt TradeYourTrip. De benadeelde klant krijgt het volledige aankoopbedrag van zijn reis terug, evenals de advocaat- en gerechtelijke kosten.

Op 5 december dient een vergelijkbare rechtszaak in Den Haag, waarbij een Nederlandse klant van TradeYourTrip hier TUI aanklaagt. Inmiddels hebben KLM en ANVR zich bij deze Nederlandse rechtszaak ook aan de kant van TUI gevoegd.
Volgens TradeYourTRip hebben verhinderde reizigers, die hun reis moeten annuleren, het recht om hun boeking op naam van een ander te laten zetten, de zogeheten indeplaatsstelling. Volgens oprichter Mark van der Wal belemmeren reisorganisaties dit recht in sommige gevallen, door extreem hoge kosten te vragen voor overboekingen van de vliegtickets.

(Visited 511 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

  1. bdharma@airtrade.nl

    Het berekenen van hele dure annuleringskosten en wijzigingskosten behoort steeds meer tot de slechtere service die een organisatie aanbiedt. Om die reden alleen zal ik nooit een TUI boeken. Boek hotels en andere accommodatie gewoon via booking.com of Airbnb, in de meeste gevallen kun je bij hen wijzigen en annuleren met vrijwel geen kosten, zelfs tot 1 dag voor vertrek. Veranderen van klantnaam is al helemaal bijna altijd mogelijk. Ik weet uit eigen ervaring dat wijzigen van een hotel soms een touroperator geen cent kost maar dat de klant wel de volledige kosten berekend worden.
    Nog een voorbeeld: Als je bij Easyjet 1 lettertje fout doet in je naam kun je die on line wijzigen zonder veel kosten, voor hetzelfde traject berekent Transavia voor de naamswijziging (1 letter voornaam) 50 euro. Daarom zal ik voortaan voor hetzelfde traject Easyjet kiezen boven Transavia.
    M.a.w. als klant let je steeds meer op: welke organisatie straft mensen bij wijzigingen en wie niet? Dat kan echt een doorslaggevende rol gaan spelen bij steeds meer klanten in de reiswereld.