De Nederlandse vakantiemarkt zal het de komende jaren moeilijk hebben als gevolg van de coronacrisis, maar er gloort perspectief. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt na een periode van herstel weer bescheiden kunnen groeien.
Dat blijkt uit de aangepaste Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism.
Nederlanders gaan het komende decennium meer verantwoord op vakantie, met meer aandacht voor gezondheid, betekenis en duurzaamheid.
‘Hoewel de vakantiemarkt zich momenteel in een ongekend onzekere fase bevindt, waarin veel bedrijven het moeilijk hebben en de consument terughoudend is met boeken, wordt vakantie nog altijd belangrijk gevonden’, zegt directeur Kees van der Most, die elk jaar tijdens de Vakantiebeurs een update van de vakantieplannen geeft.
Uit een recente meting van Trends & Tourism blijkt dat een driekwart van de bevolking de komende jaren nog altijd op vakantie wil.
‘Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt binnen een paar jaar weer kunnen herstellen. Beginnend met dichtbij vakanties, vervolgens de rest van Europa en daarna verre vakanties’, zegt Van der Most, die voorheen onderzoeksdirecteur was bij NBTC-Nipo Research.
‘Het onbezorgde van vakanties is er echter wel even van af. De consument mist vertrouwen en gaat bij de vakantiekeuze voor zekerheid en flexibiliteit. Na herstel van de markt mag een bescheiden groei van het aantal vakanties verwacht worden van 0,5 à 1 procent per jaar. Een groei die past bij de ontwikkelfase van de vakantiemarkt.’
Volgens Van der Most is de vakantiemarkt is volop in beweging. Vooral het aantal korte vakanties zal het komende decennium verder stijgen. Daarnaast zal het aantal seniorenvakanties verder toenemen, vooral die van 65-plussers.
De behoefte aan comfort/luxe zal, mede door de vergrijzing, verder toenemen. Wat betreft de organisatie van de vakantie zullen Nederlanders, geholpen door technologie, nog meer hun vakantie zelf willen samenstellen. De smartphone vormt daarbij een onmisbaar device in alle fasen van het reisproces.
Vakantiegangers zullen de komende jaren meer verantwoord op vakantie gaan, met meer aandacht voor duurzaamheid, zoals meer bewust kiezen van vervoer.