
Bij de start van het nieuwe jaar lanceert Cruise Travel de nieuwe agentenportal Cruise Agent 2.0. Deze portal is onderdeel van een reeks vernieuwingen die Fleur Broer en Chris Mulder, die het bedrijf vorig jaar (terug)kochten, en commercieel manager Ton Hendriksen hebben doorgevoerd.
Bij de overname van Cruise Travel in juni 2018 hadden Fleur Broer en Chris Mulder een to do-lijstje opgesteld waarmee zij het bedrijf op een hoger plan wilden tillen. Vrijwel alle punten zijn de afgelopen maanden gerealiseerd. Met de aanstelling van Ton Hendriksen als commercieel manager, per 1 oktober, is het nu tijd om stappen te maken, vooral richting de retail.
Het nieuws kwam voor velen in de branche als een verrassing. Nadat Cruise Travel zeven jaar in handen was van de ANWB, werd het bedrijf in juni 2018 teruggekocht door voormalig eigenaar Fleur Broer en Chris Mulder, al 12 jaar werkzaam bij Cruise Travel en lid van het managementteam. Het duo had een ambitieuze wensenlijst om de cruisetouroperator weer op een hoger plan te tillen. De lijst omvatte een vernieuwde boekingstool voor agenten, een cruisewijzer die helpt om de juiste klant aan boord van de juiste rederij te krijgen en deelname aan SGR en SGRZ om vertrouwen te winnen bij de partners. Samen met Ton Hendriksen doet het duo de plannen voor komend jaar uit de doeken.
Of ze al spijt hebben van de aankoop van Cruise Travel? Fleur Broer en Chris Mulder schieten in de lach en reageren tegelijk. ‘Nee, zeker niet. Geen seconde. We hebben wel hard gewerkt, maar we wisten dat het niet vanzelf zou gaan.’
Waar liepen jullie tegenaan het afgelopen half jaar?
Chris: ‘Het belangrijkste was dat we technisch gezien veel vernieuwingen moesten doorvoeren, niet alleen aan de achterkant van het systeem, maar ook het jasje er omheen. Dat kwam niet als een verrassing, we hebben er wel de meeste tijd aan besteed. Ons deelnemerschap van SGR en SGRZ was al gauw rond. Dat was geen probleem. We investeren hiermee in vertrouwen richting retail, zeker als deze actief is met het zelf samenstellen van reizen.’
Fleur: ‘We maakten altijd al dynamic packging mogelijk, maar de garantie hebben we nu geregeld via SGRZ.’
Chris: ‘Cruise Travel is er echt voor de retail. We hebben dat kracht bijgezet met de komst van Ton Hendriksen. Die kent de retail als geen ander. Het geeft vertrouwen richting retail dat we hem aan Cruise Travel konden verbinden.’
Is er al een plan de campagne voor de retail?
Ton: ‘Ook hier gaat het weer vooral om techniek. Want een goede naam bij veel cruiseverkopers hebben we altijd al gehad. De nieuwe agentenportal Cruise Agent 2.0 is de basis. Die gaan we aan het begin van het nieuwe jaar lanceren. Tegelijk willen we de communicatie richting de agent opschroeven, nadrukkelijker partnerships smeden, productkennis verbeteren, studiereizen organiseren. Dat alles onderstreept dat we graag samen met de retail de omzet willen verbeteren.’
Wat kun je met de nieuwe agentenportal?
Chris: ‘In de basis erkennen we dat onze bestaande tool was verouderd en aan vervanging toe was. Onze nieuwe tool heeft een fris jasje dat bij deze tijd past en biedt de mogelijkheid, ook voor agenten die minder ervaren zijn met verkopen van cruises, om op thema te zoeken. Als agent kun je naar cruises zoeken die passen bij de wens van je klant aan de balie. Wil iemand met kinderen op een cruise of op huwelijksreis, dan hebben we buttons op onze homepage waar agenten op kunnen klikken om meteen het passende aanbod te vinden. Er worden veel cruises getoond die bij een specifieke doelgroep passen. Onze website geeft het advies al en helpt je op weg met het adviesgesprek met de klant.’
Dus je hoeft niet heel veel verstand van cruises te hebben om via Cruise Travel een cruise te kunnen verkopen?
Chris: ’Dat klopt. Omdat we op twee manieren helpen. De website helpt erbij, zodat je snel het verkoopgesprek kunt opstarten en kunt adviseren bij wat de klant wil. We hebben een dedicated team op kantoor dat special de telefoon opneemt om contact te houden met de retail. De nieuwe website is zeker niet bedoeld om te voorkomen dat de retail ons gaat bellen. Als de reisagent zich redt met de informatie op onze website, dan is dat prima. Maar we zitten ook klaar om hem persoonlijk advies te geven.
Het boeken van een cruise via onze website is echt vereenvoudigd. Alles gaat via simpele stappen. Het grootste vernuft is dat de reisagent beschikbare hut-categorieën te zien krijgt, direct op een dekkenplan en met beschikbare hutnummers. Dus geen gidsen meer en geen vergrootglazen. Je ziet als agent op je scherm op de plattegrond knipperen welke hutten beschikbaar zijn.’
Lees het complete interview in de nieuwe editie van TravMagazine die deze week verschijnt.
Foto: Het team van Cruise Travel (vlnr): Ton Hendriksen, Fleur Broer en Chris Mulder.