Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Next
event
in

96

days
Scroll naar boven

Top

Column: SOS, een overbodig tv-programma

Door: | 13 juli, 2017

Je moet niet te snel oordelen en mensen eerst de kans geven zichzelf te bewijzen. Dat geldt ook voor nieuwe tv-programma’s. Zoals ‘SOS, mijn vakantie is een hel’, dat RTL5 komend najaar op de buis brengt.

Nou gun ik mensen het voordeel van de twijfel, maar met zo’n titel weet je al bij voorbaat uit welke hoek de wind waait: hier moet gescoord worden. Kijkcijfers en niets anders dan kijkcijfers… Wanneer de insteek positief was geweest, hadden ze het programma wel de naam ‘Het is hier fantastisch’ gegeven…

De presentator van ‘SOS, mijn vakantie is een hel’ is John Williams, een van de pratende tv-hoofden uit de RTL-stal. Uit de persberichten rond de lancering begrijp ik dat het RTL-programma van Williams een schaamteloze kloon is van ‘Red mijn vakantie’ van concurrent SBS6, ooit opgezet door Alberto Stegeman. Beter goed gepikt dan slecht zelf verzonnen, zullen we maar zeggen. Overigens brengt de Britse commerciële omroep ITV al sinds jaar en dag het programma ‘Holidays from Hell’, dus zelfs de titel is deels gejat.

Verbaasd
Hoewel het programma nog moet worden uitgezonden, is nu al te voorspellen wat de kijker te zien krijgt bij ‘SOS, mijn vakantie is een hel’. Onnozele vakantiegangers die voor 199 euro een rondreis van zes weken boeken en onderweg verbaasd ontdekken dat ze niet in vijfsterren hotels verblijven. En die daarover gaan klagen bij ‘redder in de nood’ Williams.

Klagers die aan dergelijke programma’s meewerken, en denken daarmee voordeel te behalen, komen vaak bedrogen uit. Zo kregen klagers die meewerkten aan ‘Red mijn vakantie’ het strikte verbod opgelegd om rechtstreeks contact met de touroperator te hebben over hun klacht.
De programmamakers namen het contact over, om te voorkomen dat klagers te vroeg zouden ingaan op een aanbod van de touroperator. Daarmee zou het item immers in één klap waardeloos worden.

Leedvermaak
Is er eigenlijk behoefte aan een dergelijk programma? Natuurlijk, geen beter vermaak dan leedvermaak. Je verkneukelen over het (vermeende) leed dat een ander is aangedaan, is een belangrijke pijler onder klaagprogramma’s. Maar de cijfers laten zien dat er geen aanleiding is voor een klaagprogramma over reizen. Uit gegevens van de Geschillencommissie Reizen blijkt dat vakantiegangers steeds minder vaak klagen en dat klagers minder vaak in het gelijk worden gesteld.
Het aantal klachten vertoont al jaren een dalende lijn, blijkt uit het jaarverslag van de commissie over 2016. In dat jaar had de commissie 421 klachten in behandeling. In 2014 waren dat er nog 579. De Geschillencommissie Reizen deed vorig jaar in 166 gevallen uitspraak. Daarvan werd ruim de helft (ofwel 96) ongegrond verklaard. Slechts 32 procent werd gegrond verklaard.

Populair
Nog meer cijfers. Per jaar maken Nederlanders zo’n 18 miljoen buitenlandse vakanties (bron: ContinuVakantieOnderzoek). Op zo’n groot getal zijn 421 klachten bij de Geschillencommissie Reizen een druppel op de gloeiende plaat. Nederlanders waarderen hun buitenlandse vakantie gemiddeld met een 8,5. Slechts 1 procent geeft een 5 of lager.
Natuurlijk, elke klacht is er één te veel. En wie zoekt, zal best iets vinden. Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Maar vakantie is een populair onderwerp, daar kun je goed mee scoren, zullen ze ongetwijfeld bij RTL hebben gedacht.

Via social media doet Williams al een oproep aan vakantiegangers die nog moeten vertrekken om zich vooral te melden. Het liefst had hij waarschijnlijk al een klacht binnen voordat de vakantieganger goed en wel op zijn bestemming is gearriveerd.
Toen Alberto Stegeman begon met ‘Red mijn vakantie’ belde de redactie van dat programma met de ANVR. Of die soms wist of er nog ergens vakantiegangers in nood waren. Die vraag klonk toen al behoorlijk wanhopig. Een soort SOS-signaal…

(Visited 815 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

  1. Walter

    Typisch een artikel in de categorie: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”.

  2. Ferda

    Helemaal mee eens dat in een dergelijk programma content wordt gemaakt die voor ons in de reiswereld bijna lachwekkend is.

    In het artikel staat dat het aantal klachten daalt, gebaseerd op cijfers van de Geschillencommissie. Zijn er ook cijfers bekend van het aantal klachten dat binnenkomt bij TO’s? Ik geloof namelijk ook dat TO’s/reisbureaus hun klachten serieuzer nemen en er daarom minder bij de Geschillencommissie belandt. Dan is het aantal klachten bij de geschillencommissie niet representatief voor het totaal aantal klachten in NL.