Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: schijnruzie

Door: | 19 april, 2018

Jaren geleden zag ik in een krant een cartoon over de geluidshinder van Schiphol. Je zag een echtpaar door een vliegtuigraampje naar buiten kijken. De vrouw zei tegen de man: ‘Kijk nou, we vliegen over ons huis. Als we straks thuis zijn, eerst even de klaaglijn bellen…’

De cartoon gaf perfect de complexe problematiek van onze nationale luchthaven aan. Ook omwonenden die klagen over herrie pakken het vliegtuig om op vakantie te gaan. Of je moet wel erg principieel zijn om dat niet te doen.
Ik moest aan de cartoon denken bij het nieuws dat Corendon, met TUIfly en EasyJet in zijn kielzog, het kort geding van Schiphol heeft gewonnen in de strijd om onbenutte slots. De luchthaven moet met onmiddellijke ingang ruim 2.000 vluchten extra beschikbaar stellen.

Dat komt neer op enkele honderdduizenden passagiers die alsnog extra vervoerd kunnen worden. De slots waren afgelopen winter onbenut gebleven en Schiphol weigerde deze door te schuiven naar de zomer. Corendon-baas Steven van der Heijden pikte dat niet en stapte naar de rechter. De rechtbank in Haarlem gaf hem vorige week gelijk. De slots moeten alsnog via de slotcoördinator worden overgeheveld en beschikbaar komen aan de airlines die op Schiphol vliegen.

En terecht, want Schiphol zit tegen zijn plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar en dan is iedere ongebruikte slot er één. In dat opzicht heeft Corendon de kastanjes voor andere airlines uit het vuur gehaald. Voor Corendon zelf betekent de uitspraak vooral dat deze zijn programma tot het einde van het seizoen met een gerust hart kan uitvoeren, zonder nu al preventief vluchten te moeten verplaatsen naar Rotterdam of Maastricht.

Is er nu sprake van knallende ruzie tussen Schiphol en Corendon? Dat denk ik niet. De twee partijen hebben hetzelfde belang, met dat verschil dat alles wat Schiphol doet onder het publieke vergrootglas wordt gelegd. Schiphol zit tussen twee vuren. Aan de ene kant zijn er de airlines die willen doen waar ze goed in zijn, namelijk vliegen. Aan de andere kant zijn er de klagende omwonenden, die doen waar zij goed in zijn, namelijk klagen.
En als luchthaven moet je iedereen te vriend houden. Zeker ook de klagende omwonenden, en in het verlengde daarvan de publieke opinie.
En zo heeft Corendon met het kort geding tegen Schiphol ook voor Schiphol de kastanjes uit het vuur gehaald.

theo.de.reus@travmagazine.nl

(Visited 422 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel