
Aan het eind van het jaar komen de zakelijke rapportages met cijfers en bedrijfsresultaten in grote getalen weer naar buiten. Met als hoogtepunt de lijstjes in de recente Top 50-uitgave van TravMagazine.
In deze periode van de getallen zet ik in mijn column de mens even centraal. Zonder al die hardwerkende en succesvolle mensen geen top 50. Ondanks de technologische ontwikkelingen blijft onze branche ten alle tijden een branche gedragen door mensen. Service verlenen, passie uitdragen, ontzorgen en beschikbaar zijn voor je klant, passagier of gast, dit kan uitsluitend door mensen worden uitgevoerd. En juist daarom houd ik zo van mijn werk, van deze branche en vooral van de mensen.
Werken in toerisme en gastvrijheid vergt veel van ons. Altijd positief zijn, begrip tonen, kunnen inleven, een crisis managen en altijd iemand iets onvergetelijks laten ervaren. Zodanig presteren kan alleen maar wanneer je omringd bent door collega’s die jou positieve energie geven en wanneer je in een prettige omgeving werkt. Negativiteit is als vergif en beïnvloedt sterk de bedrijfsresultaten. Ik zie dat als mijn belangrijkste verantwoordelijkheid voor Travel Counsellors. Het creëren van een prettige omgeving met uitsluitend positieve, passievolle mensen. Die goede cijfers en mooie bedrijfsresultaten komen vanzelf.
Onlangs luisterde ik naar een aflevering van de Curaçaose podcast Bebe Kumi waarin de maker Frantjesko Leonora in gesprek gaat met Miles Mercera. Miles is de gedreven CEO van Bonaire Tourism en voor veel lezers een bekende in onze branche. Ook weer zo’n passievol en positief mens. Geen wonder dat het goed gaat met het toerisme op Bonaire.
In dit gesprek gaat het niet over cijfers en resultaten, maar over de mens Miles en de mensen om hem heen, zijn visie en dromen. Heel inspirerend. Miles zegt onder meer; ‘wanneer je de dag in een slechte bui begint, kun je weten dat die dag ook slecht verloopt’.
Klinkt simpel, maar de uitvoering kan soms lastig zijn. Een goede mentale gezondheid is dan ook uiterst belangrijk. Ook daar zijn Miles en ik het over eens. Soms heb je hier wat hulp bij nodig. Ik heb dat vorig jaar persoonlijk ervaren. Ook heeft soms een Travel Counsellor of een medewerker van ons een beetje hulp nodig. Hier hebben wij als organisatie niet alleen begrip voor, maar ook daadwerkelijk een externe psycholoog. We bouwen deze branche met elkaar, dus laten we ook een beetje zorgen voor elkaar.