Als je een aap leert klimmen, krijg je hem nooit meer te pakken, dus niet echt verstandig. Nu heeft de ANVR een pool van ervaren reisondernemers gevonden die startende ondernemers gaat helpen om hun bedrijf in de reisbranche op te zetten.
Ja, u leest het goed, betalende ANVR-leden faciliteren indirect startende reisondernemers om hen in de toekomst te beconcurreren. Nog meer start-ups die bergen geld verbranden en daarna weer verdwijnen met achterlating van een enorme puinhoop, die de ‘oude vastgeroeste’ en ‘niet meer van deze tijd zijnde’ reisbedrijven dan maar weer kunnen opruimen. Ik kan mij voorstellen dat de leden graag een andere invulling zien van het budget.
Het is tenslotte nog niet zo heel lang geleden dat Travelbird ongeveer heilig verklaard werd in Baarn. Op zich best vreemd. Is dit noodzakelijk om het ledenbestand uit te breiden? Is de bijdrage die ZRA’s gaan leveren te laag, heeft men niets beters te doen op het ANVR-kantoor?
Wat mij betreft, stoppen met die onzin, en zo heb ik nog wat meer dingen die mij niet lekker zitten. Waarom dure onderzoeken, maar geen telefoniste op het kantoor van de ANVR? Waar blijft de branchecampagne? En de onzichtbare hoogleraar, wanneer komt zijn eerste publicatie? Ik kan die publicatie gemist hebben, maar eerlijk gezegd ben ik zijn naam alweer vergeten. Dat kan aan mijn leeftijd liggen, al denk ik dat niet.
Kortom, is het geen tijd voor een meer pragmatische aanpak? Back to basic, zeg ik. Lekker besparen op bijzaken en zoveel mogelijk budget vrijmaken voor een creatieve branchecampagne.
En die aap hebben we nooit meer teruggezien.