Terwijl ik dit schrijf heb ik nog 5 dagen voordat ik op vakantie mag. Aanstaande zaterdag vlieg ik naar Marrakesh om van daaruit naar Taghazout gebracht te worden voor een week surfen. Ik kijk daar enorm naar uit, vooral het idee dat het daar 25 graden is en ik helemaal niets hoef. Hoe herkenbaar is dit, dat je al blij wordt van het vooruitzicht op een aanstaande vakantie. Laat staan wat het effect is tijdens en na de vakantie.
Uit onderzoek blijkt dat je lichaam en hersenen echt tijd nodig hebben om te herstellen van de negatieve gevolgen van werk, zoals stress en spanning. Er is zelfs een aantoonbaar negatief verband tussen geen vakantie nemen enerzijds en gezondheid & levensverwachting anderzijds (de Bloom et. al., 2009, Strauss-Blassche et. al., 2002).
Waarschijnlijk heb jij ook wel eens meegemaakt dat een vakantie niet genoeg was. Het was fijn om even weg te zijn, maar de situatie met die ene collega, werk of thuis situatie kon je niet negeren. Alleen de gedachte aan die situatie gaf jou al stress, zelfs tijdens jouw vakantie.
Vrij zijn
Het woord vakantie is afgeleid van het Latijnse woord vacare wat ‘vrij zijn’ betekent. Hoe fijn zou het zijn om helemaal vrij te zijn, wat betekent dat jij geen stress meer ervaart van bepaalde mensen en of situaties op je werk, ook niet meer tijdens jouw vakantie.
Hoe vrij ben jij? Hoe vaak kom jij in situaties terecht waarvan je achteraf denkt, tja dat ging niet helemaal zoals ik had gehoopt? Hoe vaak erger jij je aan een bepaalde collega of misschien wel aan een bepaald familielid?
Om echte vrijheid te ervaren zul je de meest spannende reis ooit moeten maken. De reis die jou inzichten gaat geven over jouw denkpatronen, overtuigingen en aannames.
Veel stress in ons dagelijks leven ontstaat doordat we zijn gaan geloven wat we denken. Je bewust worden dat de lens waardoor jij kijkt, jouw waarneming kleurt, is het begin van deze spannende reis naar binnen.
Interacties
De reiswereld gaat over mensen en zit dus vol met interacties tussen mensen. Binnen jouw organisatie zijn er interacties tussen collega’s, maar ook interacties met klanten. Soms zijn interacties met klanten ingewikkeld. Klant is boos, want zijn reis is gecanceld of het hotel moest worden omgeboekt. Hoe kun jij als reisorganisatie er nu voor zorgen dat deze klant tevreden blijft? Eigenlijk is het heel simpel, we hebben namelijk allemaal de basisbehoefte om gehoord en gezien te worden. Dus zolang jouw organisatie zorgt dat de klant zich gehoord en gezien voelt is alles oké. Dit betreft overigens ook die “ingewikkelde collega” en of die “moeilijke” tante. We willen allemaal gehoord en gezien worden.
Twee werelden samen brengen
Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw lens op deze wereld jou er niet van weerhoudt om de ander (klant, collega, tante) echt te horen en te zien. Want als de klant jou boos opbelt en maar door blijft praten op een toon die jou echt raakt, hoe doe je dat dan? Hoe geef je deze klant dan echt het gevoel dat jij hem of haar hoort en ziet?
Anders gezegd, hoe zorg jij er in een stressvolle situatie voor dat jouw overtuigingen, aannames en denkpatronen niet jouw gedrag bepalen. Hoe ga jij leren om in het hier en nu echt nieuwsgierig te kunnen zijn naar de ander, zodat jij echt begrijpt wat er in deze klant omgaat. Want pas als jij echt weet hoe deze klant zich voelt, dan pas kun je een gepaste oplossing vinden.
Ruimte
Vaak worden we in het hier en nu getriggerd. Denk maar eens aan die ene collega, voordat hij ook maar iets zegt reageer jij al. Als je echte vrijheid hebt, dan kun jij bij jezelf waarnemen dat je getriggerd wordt door deze collega, maar jij bent ook in staat om niet te reageren. Je hebt als het ware ruimte tussen het moment dat jij getriggerd word en het moment dat jij reageert. In deze ruimte zit keuze, de keuze hoe jij zult reageren. Deze keuze is de Vacare van jouw eigen innerlijke reis. Door deze keuze ga jij ware vrijheid ervaren.
Reizen
Er zijn verschillende reizen naar jouw binnenwereld mogelijk. De meest avontuurlijke is die van 1 op 1 coaching, samen ontdekken hoe jouw lens gekleurd is. Voor teams en organisaties kan er ook gebruik worden gemaakt van DISC en EQi 2.0 Assesments.
DISC
Een persoonlijke Stijl DISC assessment geeft een mooi overzicht van jouw voorkeursstijlen in communicatie. Ben je taak- of mensgericht en is jouw stijl direct of indirect. Het profiel geeft overzichtelijk weer waar jij energie van krijgt en waar jij energie lekt.
Weten van teamleden wat hun voorkeursstijl is zorgt voor verhoogd onderling begrip. Collega’s gaan elkaar beter begrijpen en daardoor verbetert de samenwerking.
EQi 2.0
Hoe staat het met jouw emotionele intelligentie, waar kun jij nog ontwikkelen? De EQi 2.0 assessment geeft een mooi overzicht van hoe jij je nog kunt ontwikkelen op de gebieden van zelf perceptie, zelf expressie, interpersoonlijk, besluitvorming en stress management.
Het verslag laat zien hoe dicht jij bij ideaal leiderschapgedrag zit en wat jij nog kunt ontwikkelen om hier dichterbij te komen.
Alle reizen lijden naar een betere zelfkennis, waardoor er meer vrijheid ontstaat in het hier en nu. Oftewel van complexiteit naar helderheid.
—————————————–
Namens Visie op Toekomst begeleidt oud-ondernemer Linda Wes mensen, teams en organisaties op de reis om zichzelf en de ander echt te horen en te zien. Want pas als wij ons echt gehoord en gezien voelen, kunnen wij de beste versie van onszelf zijn. Neem contact op met Linda: linda.wes@visieoptoekomst.nl Lees meer over de te volgen leiderschapstrajecten op www.visieoptoekomst.nl/diensten/coaching