In een exclusief interview met TravMagazine spreken Julie Green (Deputy Director General) en Cynthia Furste (Senior Director European Government Affairs) van de Cruise Lines International Association (CLIA) over de uitdagingen en vooruitgang binnen de cruise-industrie. De branche staat voor een belangrijke opgave: netto nul uitstoot in 2050. We bespreken de doelen en hoe de sector reageert op publieke en politieke druk om te verduurzamen.
Foto: Julie Green en Cynthia Furste.
De cruise-industrie heeft de afgelopen jaren te maken gehad met toenemende kritiek vanwege haar CO2-uitstoot en milieu-impact. Green benadrukt echter dat de industrie niet stilzit en concrete plannen heeft gemaakt om tegen 2050 netto nul emissies te bereiken. Dit doel past binnen de bredere internationale strategie van de IMO (Internationale Maritieme Organisatie), die de uitstoot van broeikasgassen in de scheepvaart probeert terug te dringen. ‘Onze industrie heeft zich gecommitteerd aan het behalen van deze doelen’, legt Green uit. ‘Het is geen gemakkelijke opgave, maar we maken grote vorderingen, vooral op het gebied van walstroom en de inzet van nieuwe voortstuwingstechnologieën.’ Ze wijst erop dat, hoewel de sector significante vooruitgang boekt, de weg vol uitdagingen ligt. ‘We moeten realistisch blijven over de tijd en kosten die gemoeid zijn met de wereldwijde implementatie van deze technologieën’, zegt Green. ‘De doelen zijn haalbaar, maar het zal alleen lukken als alle betrokken partijen samenwerken.’
‘CLIA Europe organiseert in maart 2025 een Europese top in Rotterdam’
Walstroom als sleuteltechnologie
Een van de belangrijkste technologische ontwikkelingen waarmee de cruise-industrie probeert haar ecologische voetafdruk te verkleinen, is walstroom. Walstroom stelt cruiseschepen in staat om hun motoren uit te schakelen terwijl ze in de haven liggen, waardoor de uitstoot aanzienlijk wordt verminderd. Volgens Green is de helft van de wereldwijde cruisevloot nu uitgerust met deze technologie. ‘Ongeveer 60% van onze vloot is nu in staat om aan walstroom te koppelen. Dit is een enorme stap vooruit, vooral omdat het havens helpt om de luchtkwaliteit te verbeteren.’ Walstroom is echter niet zonder uitdagingen. ‘Hoewel veel schepen klaar zijn om walstroom te gebruiken, beschikken niet alle havens wereldwijd over de infrastructuur om deze technologie te ondersteunen’, voegt Green toe. ‘Dit is een cruciaal gebied waarop we moeten blijven samenwerken met overheden en havens, om ervoor te zorgen dat de benodigde infrastructuur tijdig beschikbaar is.’
Investeringen in LNG: voordelen en beperkingen
Naast walstroom is LNG (vloeibaar aardgas) een andere belangrijke technologie die de cruise-industrie helpt om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. LNG helpt niet alleen om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen, maar verlaagt ook de uitstoot van zwaveloxiden (SOX) en stikstofoxiden (NOX). Furste legt uit: ‘LNG biedt onmiddellijke voordelen, vooral voor de luchtkwaliteit, en het is een technologie waarin we al jaren investeren.’ Een belangrijk voordeel van LNG is dat het toekomstbestendig is. ‘De motoren die we nu gebruiken, kunnen in de toekomst worden aangepast om bio-LNG of synthetische LNG te gebruiken, zodra deze brandstoffen op grotere schaal beschikbaar zijn’, zegt Furste. ‘Dit geeft ons de flexibiliteit die nodig is om onze duurzaamheidsdoelen te halen.
Toch is er kritiek op LNG, met name vanwege methaanslip, waarbij een deel van het uitgestoten gas ontsnapt en bijdraagt aan de opwarming van de aarde. ‘We begrijpen de zorgen over methaanslip’, erkent Green. ‘Dit is een complex vraagstuk, maar we werken al enkele jaren nauw samen met motorfabrikanten om het aan te pakken en kunnen al aanzienlijke verminderingen in methaanemissies aantonen. De technologieën zijn in ontwikkeling en we verwachten aanzienlijke verbeteringen binnen het komende decennium.’
‘De luchtvaart heeft vaak betere toegang tot biobrandstoffen dan de maritieme sector’
Methanol en andere alternatieve brandstoffen
Naast LNG kijkt de cruise-industrie ook naar andere alternatieve brandstoffen. Methanol wordt gezien als een veelbelovende optie voor de toekomst. De eerste schepen die op methanol kunnen varen, zijn al in aanbouw. ‘Groen methanol biedt voordelen omdat het minder uitstoot veroorzaakt dan traditionele fossiele brandstoffen’, aldus Furste. ‘Hoewel de technologie nog in ontwikkeling is, verwachten we dat groen methanol een belangrijke rol zal spelen in onze route naar netto nul.’ De grootste uitdaging bij het gebruik van groen methanol en andere alternatieve brandstoffen is de beperkte beschikbaarheid ervan. Green legt uit: ‘Er is simpelweg niet genoeg infrastructuur wereldwijd om methanol en andere alternatieve brandstoffen beschikbaar te maken voor de hele cruisevloot. Dit is een gebied waarop we veel moeten investeren. Daarom hebben we een investeringsstudie laten uitvoeren om te bepalen waar de grootste knelpunten liggen.’
De publieke opinie
Naast technologische en infrastructurele uitdagingen heeft de cruise-industrie te maken met een veranderende publieke opinie. Critici wijzen op de milieu-impact van cruises en betwijfelen of de sector genoeg doet om de uitstoot te verminderen. Gevraagd naar hoe de cruise-industrie omgaat met deze kritiek, laat Green weten: ‘We begrijpen de zorgen van het publiek en werken hard om onze duurzaamheidsdoelen te bereiken. We zijn transparant over wat we doen. Als we niet communiceren over de vooruitgang die we boeken, zullen we het vertrouwen van het publiek verliezen.’
Volgens Furste is communicatie essentieel om misvattingen te corrigeren. ‘Veel mensen beseffen niet hoeveel de cruise-industrie al doet om haar ecologische voetafdruk te verkleinen’, zegt ze. ‘We zijn misschien niet altijd even goed geweest in het communiceren van onze inspanningen, maar we proberen dat zo goed mogelijk te doen.’ Over reisbedrijven die niet tot weinig communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen, omdat ze bang zijn om lastiggevallen te worden door milieuactivisten zegt Furste: ‘Wij geloven dat het juist belangrijk is om het gesprek aan te gaan en te laten zien dat we serieuze stappen ondernemen.’
Samenwerking met havens
Een van de sleutels tot succes in de verduurzaming van de cruise-industrie is de nauwe samenwerking met havens. Nederlandse havens, met name Rotterdam, spelen een belangrijke rol bij het faciliteren van de overstap naar schonere energiebronnen. ‘Rotterdam is nu al een belangrijke hub voor de levering van biobrandstoffen, zegt Green. ‘De infrastructuur die hier wordt gebouwd, helpt ons om onze schepen klaar te maken voor de toekomst.’ Daarnaast hebben Europese overheden strikte doelen gesteld voor de verduurzaming van de scheepvaart. Tegen 2027 moeten alle grote havens in Nederland uitgerust zijn met walstroomvoorzieningen, wat betekent dat schepen hun motoren kunnen uitschakelen zodra ze in de haven liggen. Furste: ‘Dit is een belangrijke stap voorwaarts, niet alleen voor de cruise-industrie, maar ook voor de gemeenschappen rond de havens, die baat hebben bij schonere lucht.’
Overheidssteun en regelgeving
Een ander belangrijk aspect van verduurzaming is de rol van overheden bij het ondersteunen van de transitie naar schonere energiebronnen. Green benadrukt dat CLIA actief samenwerkt met nationale en Europese overheden om te zorgen voor de juiste regelgeving en stimulansen. ‘We roepen overheden op om een deel van de inkomsten uit het Europese emissiehandelssysteem (ETS) te herinvesteren in de ontwikkeling van haveninfrastructuur en de productie van alternatieve brandstoffen’, zegt Green. ‘Dit zou de transitie naar schonere energie aanzienlijk versnellen.’ Daarnaast wijst Furste op de noodzaak van een gelijk speelveld tussen de maritieme sector en de luchtvaart. ‘De luchtvaart heeft vaak betere toegang tot biobrandstoffendan dan de maritieme sector. We pleiten ervoor dat ook de scheepvaartsector gelijke toegang krijgt tot deze middelen, zodat we onze duurzaamheidsdoelen kunnen halen.’
Innovaties aan boord
Naast de verduurzaming van de scheepsmotoren vinden er ook aan boord van cruiseschepen belangrijke innovaties plaats. Een van de meest opvallende ontwikkelingen is het vermogen van schepen om hun eigen zoetwater te produceren. Dit vermindert de druk op lokale watervoorzieningen, vooral in gebieden waar water schaars is. ‘Onze schepen kunnen nu tot 100% van hun zoetwaterbehoefte aan boord produceren’, legt Green uit. ‘Dit is niet alleen duurzaam, maar het zorgt er ook voor dat we minder afhankelijk zijn van lokale voorzieningen in havens.’ Ook op het gebied van energie-efficiëntie worden grote stappen gezet. ‘Elke nieuwe generatie schepen is ongeveer 20% energiezuiniger dan de vorige’, zegt Green. ‘Innovaties zoals luchtbeltechnologie, die de weerstand van het schip in het water vermindert, helpen ons om brandstof te besparen.’ Furste benadrukt dat ook afvalbeheer een belangrijk aandachtspunt is. ‘De warmte die vrijkomt bij het verwerken van afval aan boord, wordt gebruikt om water op te warmen voor douches en andere toepassingen. Dit is een voorbeeld van hoe we elke bron aan boord zo efficiënt mogelijk benutten.’
De toekomst
Het gesprek met Green en Furste sloot af met een blik op de toekomst van de cruise-industrie in Nederland. Green kondigde aan dat CLIA Europe in maart 2025 een Europese top organiseert in Rotterdam, waar de focus zal liggen op verdere verduurzaming van de industrie. ‘Rotterdam is de perfecte locatie voor deze top, gezien de prominente rol die de haven speelt in de maritieme sector’, zegt Green. ‘We kijken ernaar uit om tijdens deze top de volgende stappen te bespreken richting een duurzame toekomst voor cruises.’
Dit interview is verschenen in de Top 50-editie van dit jaar. Lees het hele magazine online én gratis via onderstaande link.
Geef een reactie