
Het nieuwe claimbureau Claimingo, dat woensdag werd gelanceerd, claimt ten onrechte de eerste te zijn die claims van gedupeerde passagiers afkoopt. Dat stelt Ralph Pais, CEO van het Belgische Claim It, dat in diverse Europese landen, waaronder Nederland, actief is. ‘Onze firma biedt een dergelijke ‘fast cash’-formule al twee jaar aan.’
Claimingo is een start-up uit Utrecht die gedupeerde vliegreizigers bij vluchtvertraging bijstaat. Het bedrijf neemt de claim over en betaalt passagiers tot 180 euro cash per persoon. Claimingo claimt de eerste te zijn in Nederland die op deze manier opereert, zo stelde het bedrijf in een woensdag uitgegeven persverklaring.
Dat is ten onrechte, zegt topman Pais van Claim It. ‘Wij bieden passagiers 25 procent aan via de zogenaamde ‘fast-cash formule’. Bij deze methode krijgen passagiers onmiddellijk en eenmalig 25 procent van het te claimen bedrag, ongeacht de uitkomst van de claim.’
Pais erkent dat zijn bedrijf nooit echt reclame heeft gemaakt voor deze ‘fast-cash formule’. Pais zegt de voorkeur te geven aan de classic formule, op basis van ‘no-cure, no-pay’. Hierbij betalen passagiers 25 procent van het claimbedrag indien de claim succesvol is. In andere gevallen hoeven zij niets te betalen.
‘Ook kunnen wij bevestigen dat slechts een zeer klein percentage van de klanten opteert voor de fast-cash formule. Dat zijn vaak passagiers die zeer goedkoop vlogen en daarom genoegen nemen met een kleine compensatie, terwijl de ticketprijs normaliter niet gerelateerd is aan de hoogte van de compensatie, die namelijk van tevoren vaststaat.’
Een woordvoerder van Claimingo laat weten pas recent op de hoogte te zijn geweest van het aanbod van Claim It. ‘Omdat zij er nooit mee naar buiten zijn gekomen, wisten wij het ook niet. Wij richten ons nadrukkelijk op die 80 tot 85 procent van de passagiers die niet claimen omdat zij het te veel moeite vinden of er niet mee bekend zijn.’