Transavia CEO Marcel de Nooijer reageert met gemengde gevoelens op de overheidsmaatregelen rond geluidshinder en het verminderen van het aantal nachtvluchten. Zo uit de CEO grote zorgen over de impact van minder nachtvluchten op het verdienmodel van Transavia.
Over de reductie van het aantal nachtvluchten is hij duidelijk niet blij in zijn schrijven op LinkedIn. Daarover schrijft hij: ‘Een reductie in de nacht van maar liefst 5.000 vluchten per jaar. Daarnaast zijn er maatregelen zoals zoveel mogelijk stillere vliegtuigen ’s nachts inzetten.’
Nog minder nachtvluchten zorgen er volgens De Nooijer voor dat de ticketprijzen duurder worden en dat Transavia-klanten naar luchthavens in Duitsland en België kunnen gaan uitwijken, hetgeen impact zou hebben op het verdienmodel van Transavia. ‘Daarmee hebben we zorg over de uitdagende investeringsagenda. We geloven heel erg dat juist door vlootvernieuwing Transavia het gezamenlijk doel van minder geluidshinder zullen halen. Dat geldt zeker voor de geluidsreductie in de nacht die ruimschoots behaald wordt.’
‘Om ook in de toekomst toegankelijk te blijven en betaalbare tickets aan te bieden is het van cruciaal belang dat we naast dagvluchten ook nachtvluchten kunnen uitvoeren’, aldus De Nooijer. ‘Zo houden we ons verdienmodel en het aanbod van bestemmingen vanuit Nederland in stand en dragen we bij aan de Nederlandse economie, aan de zeer gewenste vakanties en noodzakelijk familiebezoek.’
De Nooijer benadrukt dat Transavia de hinder rondom Schiphol wil reduceren. ‘Daar nemen we onze verantwoordelijkheid in. We investeren de komende jaren miljarden in stillere vliegtuigen en andere initiatieven. Daarmee neemt het geluid de komende jaren steeds verder af. De afname van geluidshinder in de nacht, in combinatie met andere maatregelen in het aangekondigde pakket, zal de beoogde target van het kabinet van 15% in de nacht al ruimschoots overtreffen en mogelijk met meer dan 30% reduceren.’
Geef een reactie