
De Britse touroperator Jet2holidays heeft opnieuw met succes vier vakantiegangers voor de rechter gesleept voor het indienen van valse claims wegens voedselvergiftiging. Drie van hen werden veroordeeld tot vier maanden gevangenisstraf. Nummer vier kreeg een voorwaardelijke straf.
De zaak speelde al in november 2016. De zaak wordt op de eigen website van Jet2holidays uitgebreid beschreven, inclusief de namen van de veroordeelden. Zij werden officieel veroordeeld wegens minachting van de rechtbank.
De vier, naar het zich laat aanzien een ouder echtpaar van 64 en 66 jaar, met zoon (38) en schoondochter (36), waren in november 2016 op een all-inclusive vakantie in het Paradise Lago Taurito & Waterpark op Gran Canaria, zo meldt Jet2holidays op zijn website.
De vier beweerden dat zij, en de twee kinderen met wie ze reisden, een voedselvergiftiging hadden opgelopen, met als symptomen maagkrampen, misselijkheid, diarree, hoofdpijn en warm en koud zweet. Bij terugkomst in de UK dienden ze een claim tegen hun touroperator Jet2holidays in.
Tevreden
De touroperator, wijs geworden door eerdere ervaringen, liet de kwestie door een advocatenkantoor uitzoeken. Die bracht aan het licht dat het viertal tijdens zijn vakantie op social media berichten had geplaatst die een heel ander beeld geven. De foto’s en videobeelden tonen aan dat de familie een leuke vakantie had.
De vakantiegangers zijn te zien in het zwembad, inclusief de waterglijbaan en zijn met een drankje in de bar te zien.
De 38-jarige zoon had bovendien na de vakantie een enquête ingevuld, waarin hij aangaf ‘zeer tevreden’ te zijn met de keuze van het hotel, de netheid en de kwaliteit van de maaltijden die het hotel aanbood. De vraag of er iemand ziek was geweest, liet hij onbeantwoord. Ook gaf hij aan dat het ‘zeer waarschijnlijk’ was dat hij het hotel bij anderen zou aanbevelen.
De vier hebben nu toegegeven dat ze valse gezondheidsclaims hebben ingediend, die hadden kunnen resulteren in een uitkering van tienduizenden Britse ponden, inclusief advocaatkosten.
Drie van de vier kregen allemaal onmiddellijke vrijheidsstraffen, terwijl de 36-jarige vrouw er met een voorwaardelijke straf afkomt.
De Britse reisbranche wordt al jaren geplaagd door klanten die valse claims indienen wegens voedselvergiftiging. Het hoogtepunt van de claims lag tussen 2013 en 2016, toen het aantal ingediende gezondheidsclaims met 500 procent toenam. Veel klagers vielen door de mand doordat ze op social media foto’s van een onbezorgde vakantie plaatsten.
In sommige gevallen worden vakantiegangers door lokale criminelen aangezet om valse aangifte te doen. De opbrengst wordt dan gedeeld. De truc is dat frauderende vakantiegangers hun klacht onderbouwen door bij een lokale apotheek een middel tegen diarree te kopen en de aankoopbon als bewijsmiddel te bewaren. In 2017 werden op Mallorca zes verdachten aangehouden, zo berichtte TravMagazine al eerder.
De ABTA, het Britse zusje van de ANVR, verklaarde in 2018 dat dergelijke valse claims de Britse reisindustrie en hun partners enkele tientallen miljoenen pond kosten. Ook hotels waren de dupe, omdat touroperators de schade probeerden te verhalen op de hoteliers. Touroperators en hoteliers besloten samen de tegenaanval in te zetten. (Foto Shutterstock).