Onder het motto True Monday verzetten de Canarische Eilanden zich tegen het imago van Blue Monday als ‘meest deprimerende dag van het jaar’. Op deze dag zou de stemming van veel mensen over de hele wereld negatief beïnvloed worden.
Volgens het verkeersbureau van de Canarische Eilanden is Blue Monday een voorbeeld van hoe het nepnieuws zich als een lopend vuurtje blijft verspreiden. De blauwe maandag werd in 2005 bedacht door de Britse psycholoog Cliff Arnall van de Cardiff University. Hij bedacht een, volgens hemzelf, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich neerslachtig voelen, aangezien goede voornemens van het voorgaande jaar zijn mislukt en de vakantie nog ver weg lijkt. De bedenker kreeg veel kritiek, aangezien hij zijn formule had verkocht aan een pr-bureau van het reisbedrijf Sky Travel. Het pr-bureau zou de formule al hebben bedacht.
De Canarische Eilanden zijn nu een campagne begonnen om de derde maandag van januari voortaan ‘True Monday’ te noemen, een internationale dag tegen fake news. Het verkeersbureau van de Canarische Eilanden heeft professor Arnall zover gekregen aan de campagne mee te doen. Als onderdeel hiervan wordt #TrueMonday gelanceerd. Meer informatie op stopbluemonday.com