Boeing heeft een fout gemaakt bij het omgaan met de problemen rond het waarschuwingssysteem in de cockpit van de 737 MAX en ook met de communicatie daarover.
Dat heeft topman Dennis Muilenburg tegen journalisten gezegd in Parijs, voorafgaand aan de jaarlijkse internationale luchtvaarshow op de luchthaven Le Bourget, meldt de NOS.
De vliegtuigbouwer ligt zwaar onder vuur na twee ongelukken met een 737 MAX 8, in Ethiopië en Indonesië, waarbij in totaal 346 inzittenden om het leven kwamen. De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA zegt dat Boeing in gebreke is gebleven door zeker een jaar stil te houden dat het veiligheidssysteem in de cockpit niet goed functioneerde. Muilenburg zei wel dat Boeing zich aan alle regels heeft gehouden bij het ontwerpen van de 737 MAX.
Kort na het tweede ongeval is gebleken dat in beide gevallen mogelijk sprake was van een fout in de MCAS-software die de neus van het toestel automatisch omlaag drukt. Deze voorziening is bedoeld om het toestel te corrigeren als het te stijl omhoog gaat. De piloten konden het systeem niet handmatig corrigeren.
Muilenburg zei dat Boeing open zal zijn, maar dat het veel tijd zal kosten om het vertrouwen van de klanten terug te winnen. Zoals eerder werd gemeld, zegt Boeing eraan te werken om de 737 MAX nog dit jaar weer te laten vliegen.
Blussysteem 787 Dreamliner
Ondertussen blijkt dat er ook problemen zijn met een ander type toestel van Boeing. Meerdere Boeing 787 Dreamliners hebben problemen met het blussysteem van de motor. Dat heeft het bedrijf bevestigd in de Britse krant The Guardian, meldt vakblad Transport Online.
Het blussysteem faalde ‘een klein aantal keer’, schrijft Boeing in een waarschuwing aan luchtvaartmaatschappijen. Langdurige hoge temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de hendel die het blussysteem activeert, vast komt te zitten. De hendel zorgt er ook voor dat de brandstoftoevoer wordt stopgezet om het vuur niet verder te laten verspreiden.
Hoewel Boeing zegt dat het om een klein probleem gaat, hebben meerdere piloten hun zorgen geuit in The Guardian. ‘Als een motor vlam vat op een trans-Atlantische vlucht en het blussysteem werkt niet, dan moet de piloot minimaal drie uur doorvliegen met een brandende vleugel.’
Volgens de FAA hoeft het toestel niet aan de grond te blijven, maar moeten airlines het systeem iedere maand controleren.