Blog: Vrijwillige nazorg - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Blog: Vrijwillige nazorg

Door: | 29 juli, 2015

Opende ik maandag de regionale krant Tubantia, werd ik meteen geconfronteerd met een paginagroot artikel inclusief grote foto van de Transaviavlucht van zaterdag 25 juli (stormzaterdag). Het toestel zou op Rotterdam Airport landen, maar wilde vanwege de storm uitwijken naar Eindhoven. Daar werd het geweigerd. Het vliegtuig is toen uiteindelijk op Schiphol geland.

Het artikel ging onder andere over bange passagiers die moesten huilen van de spanning. Ik ben geen luchtvaartdeskundige en kan niet beoordelen of het verantwoord was om te landen, maar wat mij opviel waren de klachten van de passagiers over de nazorg op de luchthaven.

Vandaag de dag worden onder andere via social media gebeurtenissen met de snelheid van het licht op internet gezet. Daar is dan ook al het nodige te vinden over deze vlucht, zoals filmpjes gemaakt door passagiers, cockpitgesprekken en meningen. Wat mij vooral opviel, is dat veel mensen klaagden dat het nog uren duurde voordat men de koffer had en dat de opvang slecht was. Het weerwoord van Transavia wordt op internet geciteerd: ‘Het was zaterdag uitzonderlijk weer en we waren door de drukte op Schiphol niet in staat de passagiers goed op te vangen. Het is een stukje nazorg.’

Ik wil geen oordeel vellen over wat er gebeurd is en wat mensen allemaal vertellen, maar ik heb wel een tip voor luchthavens en luchtvaartmaatschappijen: zorg voor direct goede nazorg. Met direct bedoel ik dat er meteen actie ondernomen moet worden zodra er problemen te verwachten zijn. In dit specifieke geval het moment dat de passagiers aan boord angstig werden.

Hoe ?

Ik kom uit een dorp en daar heb je geen professionele, maar een vrijwillige brandweer. Dat zijn gewone mensen met een baan die op moment van een calamiteit worden opgeroepen hun werk per direct neer te leggen om naar de kazerne te komen. Een vergelijkbaar systeem zou je op iedere luchthaven kunnen ontwikkelen. Creëer een pool van medewerkers van de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen die op moment van een (lichte) calamiteit (wat daar precies onder moet worden verstaan kan je definiëren, maar wat mij betreft vallen grote vertragingen en turbulentie daar ook onder) meteen naar de gate gaan om daar mensen te woord te staan, maar vooral een luisterend oor te bieden.

Het hoeven geen professionals te zijn, met empatisch ingesteld mensen en een korte cursus kom je al een heel eind. Mocht professionele hulpverlening nodig zijn, dan kun je deze alsnog inschakelen. Zorg tevens dat er drinken en eten aanwezig is. Je kunt het verder invullen naar behoefte. Zeker op Schiphol zijn altijd veel medewerkers aanwezig en ook aan eten en drinken is geen gebrek. Bovenstaande is zeker geen kritiek van mij, maar meer een aanbeveling.

(Visited 522 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel