Of hij soms gek was geworden. Die vraag stelde een bekende ZRA me tijdens een receptie, nadat hij net had verteld hoe moeizaam hij een boeking voor 14 nachten Oman had geprobeerd onder te brengen bij diverse touroperators.
De vraag van de klant was simpel: 14 nachten hotel in januari 2017 in Muscat, de hoofdstad van Oman. Met een geschatte reissom van 6.500 euro geen kattenpis. Bij touroperator 1 kreeg de ervaren ZRA te horen dat er nog geen prijzen voor januari 2017 bekend waren. Of hij het later opnieuw wilde proberen. Bij touroperator 2 en ook bij touroperator 3 kreeg hij vrijwel hetzelfde antwoord.
Toen hij aankondigde het dan wel zelf te doen, werd hem veel succes gewenst. De ZRA heeft de boeking vervolgens zonder ook maar enige moeite bij Expedia ondergebracht.
Inmiddels is hij verontwaardigd en vooral teleurgesteld in de houding en manier van zakendoen van de traditionele aanbieders. ‘De traditionele touroperators laten handel liggen. In deze tijd hoor je als reisaanbieder 3.0 te zijn, maar 90 procent van de touroperators is nog steeds 1.0. Een gouden regel is: je moet nooit nee verkopen. Desnoods boek je via de website van het hotel en leg je er een toeslag op. En zelfs al moet de klant vooraf betalen, dan doet hij dat. Hij is dat al lang gewend als hij zelf eens een vliegticket boekt. Maar ik word gewoon weggestuurd omdat de prijzen voor volgende winter niet bekend zijn.’
Tot zover de hardwerkende en ervaren ZRA (naam bij de redactie bekend), die me nogmaals vroeg: ben ik nou gek geworden…?
‘Wil je het echt weten?’, vroeg ik.
theo.de.reus@travmagazine.nl
Lansink zegt
Jammer dat deze ZRA ons (Aladin Travel) niet gevraagd hebt. Als de Oman specialist in NL hadden wij hem eenvoudig kunnen helpen. Veel ZRA’s weten de weg naar kleine gespecialiseerde touroperators nog steeds niet goed te vinden. Terwijl veel van deze touroperators al lang “3.0” zijn.
Joling zegt
Beste Theo, ik kan het niet laten om ook even “commentaar” te geven op jouw kolom van afgelopen week.
Jouw ZRA heeft ons niet gebeld en dat is zijn grootste fout geweest, want we hebben het,
en als we het niet hebben, vragen wij het aan en regelen we het….
Dat is de wereld van Executive VIP Travel namelijk!
Ik wil niet zeggen 3.0 maar iedere slimme ZRA (of reisburo-medewerker) kan ons gewoon bellen!
Velen gingen deze ZRA al voor. Gewoon een tip!
Executive VIP Travel, Rob Joling
Visser zegt
Eerlijk gezegd denk ik al heel lang dat bijna alleen de reisbureaus en de ZRA’s 3.0 zijn. Die zijn als geen ander in staat de zaken te benaderen vanuit de positie van de klant.
De retorische vraag van Theo zegt eigenlijk toch al meer dan genoeg…..?