
Dit jaar staat België in het teken van fietsen, meldt het Toerisme België voor Wallonië & Brussel tijdens een netwerkbijeenkomst in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Het buurland behoudt zijn vierde plaats als buitenlandse bestemming voor de Nederlander.
‘Fietsen vonden wij een aansprekend thema. De Nederlandse markt telt immers 1,5 miljoen fietsvakanties per jaar’, aldus Nikoline van der Werf, directeur van Toerisme België voor Wallonië & Brussel. De Wapi-fietsroute (Picardisch Wallonië) is tevens genomineerd als beste fietsroute van 2016, dit zou de opvolger zijn van de eerder bekroonde Vennbahn route in 2014.
Vanuit de Nederlandse markt telde België afgelopen jaar ruim drie miljoen overnachtingen, waaronder 14 procent in een hotel, 62 procent in een vakantiehuisje en 21 procent op een camping. ‘Dit is wel grotendeels leisure’, verklaart Van der Werf. Zo’n 53 procent reist naar België voor ontspanning, natuur of actieve activiteiten. Familievakanties beslaan zo’n 21 procent en het overige percentage (19 procent) bezoekt België voor de cultuur of attracties.
‘In Luik gebeurt ook veel de laatste jaren’, stelt Van der Werf. Zo openen er meerdere musea en tentoonstellingen, waaronder het Préhistomuseum op 7 februari, het Boverie Museum op 5 mei en de expositie ‘Van Salvador tot Dalí’ op 29 februari. ‘Luik is in opkomst. Het heeft behoorlijk geïnvesteerd in de infrastructuur en is getransformeerd van een oude industriestad naar een mooi interessant hart’, zegt Helene Visser, trade manager van het Belgisch Verkeersbureau.
Naast Luik timmert ook Brussel hard aan de weg om, naast de zakelijke hoofdstad van Europa, ook interessanter te worden voor leisure-reizigers. ‘Business hebben we sowieso. Maar we merken nu sinds vorig jaar dat het in balans is; 50 procent leisure, 50 procent business’, zegt Pieter Callebaut van Visit Brussels. ‘Het aantal Nederlanders in Brussel is overigens beperkt, zij gaan sneller naar Antwerpen denk ik, gezien de afstand en de gesproken taal.’
De hotels in Brussel zijn nog veel op MICE-klanten gericht. ‘Voorheen was er echt een gebrek aan kleinschalige boetiekhotels, tegenwoordig is dit beter.’ Daarnaast zal in 2018 het oude Beursgebouw openen als Biertempel, wat zal dienen als een soort belevingscentrum van bieren. ‘Dit moet één van de topattracties worden van Brussel,’ meldt Callebaut.