De situatie in de reissector is inmiddels vrijwel onhoudbaar. Dat zei Arjan Kers, general manager van TUI Nederland, donderdag in het programma BNR Zakendoen.
Kers pleit in het radioprogramma daarom, opnieuw, voor sector-specifieke steun voor de reissector. Het steekt hem dat de Europese afstemming van de kleurencodes voor reisadviezen nog altijd hapert en dat het maar niet wil vlotten met een teststraat op Schiphol.
Kers verwacht dat de vraag naar vliegvakanties over een paar jaar gewoon weer op peil zal zijn. ‘Mensen hebben de behoefte, het is zelfs een levensbehoefte geworden, en dat zal de komende jaren niet anders zijn.’
Voorlopig staat veiligheid en gezondheid volgens hem voorop. ‘Wij volgen het advies van Buitenlandse Zaken, al pleiten we wel voor opening van bestemmingen op basis van dalende besmettingsgraden. En van testen, testen en testen.’
Verhoogde besmettingen niet door reissector
Een teststraat op Schiphol had veel leed kunnen voorkomen, zegt Kers. Je hoeft alleen maar naar Duitsland te kijken om te zien hoezeer je met zo’n teststraat kunt monitoren welke besmettingen vanuit welke bestemming afkomstig zijn.
‘Dat had in Nederland zeker doorgevoerd moeten worden. Jammer genoeg is dat niet gebeurd. Het is toch een beetje jammerlijk dat de reissector verantwoordelijk zou zijn voor de verhoogde besmettingen van vakantiegangers. Dat is niet zo.’
De reissector staat na een korte opleving gedurende de zomer alweer bijna anderhalve maand stil. Dat is met alle kosten van de afgelopen maanden bijna onhoudbaar, zegt Kers. ‘Als je hard werkt aan maatregelen om veilig en verantwoord op reis te kunnen, verwacht je ook dat daar op ingespeeld kan worden. En dat is niet gebeurd. Veel boekingen waren al gerealiseerd in januari en februari. Mensen dachten toch dat ze gewoon hun zomervakantie konden uitzitten, maar dat kon niet.’
De ambitie om tot een betere Europese afstemming van kleurencodes voor het reisadvies te komen, juicht Kers toe. Maar zolang de besluitvorming daarover nog op landelijk niveau wordt genomen, schiet het niet echt op. ‘We hebben nog steeds te maken met Buitenlandse Zaken en het RIVM, dat op dit moment bepaalt welke bestemmingen weer open gaan. Gisteren besloot België een aantal Canarische Eilanden weer open te zetten, Nederland heeft daar nog niet op ingespeeld.’
Kras
Op de vraag wat hij de moeilijkste beslissing van de afgelopen tijd vond, zegt Kers: ‘Er waren veel moeilijke besluiten, maar als je diep in m’n hart kijkt, dan was dat het besluit om vanaf volgend jaar geen reizen meer aan te bieden onder het merk Kras, dat volgend jaar 100 jaar zou bestaan. Dat besluit was een van de moeilijkste van de afgelopen tijd. We hebben dat besluit versneld moeten nemen, we werkten op twee platformen. Uit kostenbesparing hadden we vorig jaar al besloten om uit Ammerzoden, waar Kras was gevestigd, te vertrekken. Daar komt nu het besluit bij om vanaf volgend jaar geen reizen onder dit merk meer aan te bieden. Dat besluit is heel zwaar geweest, ook voor de medewerkers, maar het kon niet anders.’