ANVR stelt misbruik contactgegevens vliegpassagiers aan de kaak - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties

ANVR stelt misbruik contactgegevens vliegpassagiers aan de kaak

Door: | 22 november, 2019

Een aantal IATA leden van de ANVR hebben in september bijgehouden van welke luchtvaartmaatschappijen e-mail berichten werden ontvangen, die aantoonbaar gekoppeld waren aan de contactgegevens van de passagier die in de PNR waren geplaatst. Nu blijkt dat elf luchtvaartmaatschappijen zich niet houden aan de IATA Resolutie 830d, waarin is vastgelegd dat de contactgegevens alleen gebruikt mogen worden voor operationele vluchtverstoringen. ANVR heeft de luchtvaartmaatschappijen hierop aangeschreven en alsnog gevraagd het misbruik van de contactgegevens te staken.

IATA agenten moeten sinds juni van dit jaar zich verplicht inspannen om van de passagiers contactgegevens in te voeren in de PNR zodat de luchtvaartmaatschappij de passagier kan bereiken in geval van operationele vluchtverstoringen (‘operational flight disruptions’, IATA Resolutie 830d, §4). Het invoeren van de contactgegevens is gekoppeld aan de toestemming van de passagier. Deze toestemming geldt slechts voor deze doelomschrijving.

ANVR zal geen discussie starten met luchtvaartmaatschappijen die berichten sturen die geen direct gevolg zijn van operationele vluchtverstoringen. Check-in meldingen, e-tickets e.d. kunnen hieronder vallen. Aanbiedingen voor ancillaries (bagage, huurauto’s, hotels, etc.), upgrade offers, stoelreserveringen, post flight surveys en bestemmingsinformatie, zijn echter niet gerelateerd aan operationele vluchtverstoringen.

In juli heeft ANVR de luchtvaartmaatschappijen erop gewezen dat zij zullen toezien op de naleving van IATA Resolutie 830d en gevraagd of luchtvaartmaatschappijen de wijze waarop IATA agenten hieraan invulling geven willen bevestigen. Het recente onderzoek toont echter aan dat elf luchtvaartmaatschappijen zich hier niet aan houden.

Misbruik staken
ANVR heeft de luchtvaartmaatschappijen hierop aangeschreven en alsnog gevraagd het misbruik van de contactgegevens te staken. ANVR: ‘Wij wachten de reacties van de luchtvaartmaatschappijen af. Indien wij van de betrokken airlines geen of een onbevredigend antwoord ontvangen, zullen wij de leden medio december hierover informeren en aangeven welke vervolgstappen nodig zijn.’

Voor vragen kan een bericht gestuurd worden naar: luchtvaart@anvr.nl

 

(Visited 231 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.