Reisondernemingen zullen in 2025 niet meer denken in traditionele doelgroepen, maar hun reisaanbod afstemmen op de individuele passies en behoeften van reizigers. Dat is de kern van het rapport Travel Experience Tomorrow, dat de 50-jarige ANVR ter gelegenheid van haar jubileum heeft opgesteld in samenwerking met CherryLab.
De reisbehoeftes – waarom mensen willen reizen – maken duidelijk dat over 10 jaar niet meer de bestemming centraal staat, maar dat de reiziger veel meer waarde hecht aan zijn reisbeleving. Reisbedrijven komen met reisbelevingen die niet afhankelijk zijn van leeftijd, geslacht, opleiding of inkomen, maar die zijn gebaseerd op iemands passie of behoefte’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam.
De veranderingen in de wereld, zoals toenemende politieke onveiligheid, milieubewuster reizen, klimaatverandering en digitalisering, verandert ook het reisgedrag. Dat geldt voor zowel de vakantieganger als de zakenreiziger. Volgens een rapport is in de toekomst een rol weggelegd voor reisondernemers die mensen op weg helpen geluk te ervaren en die reisbelevenissen aanbieden die aansluiten bij de nieuwe behoeften van de klant.
Ontdekken
Grote vraag is wat reizigers concreet willen tijdens hun vakantie of zakenreis. Zo blijkt dat de vakantieganger van de toekomst de georganiseerde Westerse lifestyle wil ontvluchten en tijdens zijn vakantie avonturen wil beleven en dingen wil ontdekken. Daarbij gaat het niet zozeer om de bestemming, maar vooral om de ervaring van de hele reis.
Het draait in 2025 vaker dan nu om de behoefte aan persoonlijke ontwikkeling, inspiratie opdoen, zingeving zoeken, authenticiteit en echt contact hebben. De nieuwe vorm van luxe in de komende jaren heet digitaal detoxen, ofwel even niet altijd en overal bereikbaar zijn voor iedereen. Vanzelfsprekend is ook veiligheid een steeds belangrijker element bij het kiezen van een bestemming.
Technologie
In plaats van bestemmingen laat de bucketlist 2.0 een lijst van unieke ervaringen zien. Ook worden, als gevolg van de voortschrijdende technologie, werken en ontspannen meer geïntegreerd, waardoor een betere balans ontstaat tussen vakantie en zakenreis. Hierdoor kunnen mensen meer quality time doorbrengen met familie en vrienden.
Reizigers gaan in toenemende mate op zoek naar zingeving. Ze willen maatschappelijk iets terug doen voor de gemeenschap, via vrijwilligerswerk, bewust CO2-neutraal reizen of gebruikmaken van de lokale expertise. Van ‘work hard, play hard’ wordt het ‘work less, play more’.
Toekomst
De ANVR heeft vijf visionairs gevraagd alsmede 20 ‘nieuwe’ reisondernemingen gevraagd te kijken welke factoren belangrijk zijn voor de toekomst. Voortschrijdende technologie is en blijft belangrijk. Hierbij kan het gaan om reizigers persoonlijk aanbiedingen doen, reizigers en locals met elkaar verbinden, het personeel in een hotel vervangen door robots -zoals in Japan- of het kunnen volgen van een koffer.
Ook zijn reizigers belangrijk voor reisbedrijven, doordat zij inspiratie en informatie delen, reviews plaatsen en daarmee andere reizigers adviseren.
‘Met dit zeer uitgebreide Travel Experience Tomorrow willen wij kijken hoe wij samen met de aangesloten reisondernemingen ook in de toekomst reizigers toegevoegde waarde kunnen geven’, zegt Oostdam. ‘Wij willen mensen met elkaar verbinden en van hun reis een belevenis maken.’