De ANVR heeft een stevige brief aan KLM Nederland gestuurd over de NDC (New Distribution Capability). Volgens Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR, verloopt de samenwerking op het gebied van NDC op dit moment een stuk stroever.
Dat meldt de ANVR in een extra brief aan de leden.
NDC (New Distribution Capability) is een initiatief van IATA, de internationale luchtvaart associatie, en geldt als nieuwe distributiestandaard binnen het reisbureaukanaal.
Deze nieuwe distributienorm stelt luchtvaartmaatschappijen in staat om rijke content te publiceren en gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Ook de verkoop van ondersteunende producten gaat makkelijker.
Een aantal grote airlines berekent sinds 1 april 2018 een toeslag voor tickets die via de GDS’en worden geboekt. Dit is volgens de airlines noodzakelijk om hun distributiekosten (lees: de kosten via de GDS’en) in de hand te houden. Bij rechtstreekse boekingen, via de website van de airlines zelf, geldt de toeslag niet.
De stap betekende dat reisagenten die via de GDS’en werken geen of moeilijk toegang meer hebben tot de laagste tarieven.
Voorwaarden
De ANVR is sinds medio 2019 intensief met KLM in gesprek over NDC. De ANVR wijst NDC niet af, maar stelt inhoudelijke voorwaarden. Hiervoor is een uitvoerig document opgesteld met kenmerken waaraan de NDC van KLM moet voldoen.
De voortgang van deze MVP (Minimum Viable Product) wordt regelmatig met KLM besproken. ‘Echter, wellicht mede door corona zit daar nu de klad in. Eerder gestelde deadlines moesten worden uitgesteld’, zegt Schut.
Een belangrijke eis is dat de NDC-oplossingen moeten voldoen aan de IATA-NDC standaard 18.2. Ook aggregators wachten hierop.
‘Met eerdere NDC-standaards zijn recht-toe-recht-aan boekingen nog wel te maken, maar zeker bij de meer complexe boekingen in de business travel is de huidige NDC-oplossing van KL/AF volstrekt onvoldoende en onacceptabel’, zegt Schut.
‘Daarbij hebben wij als ANVR steeds gesteld dat, zodra er een gecertificeerde 18.2 standaard is, agenten (maar ook CRS’en en aggregators) zes maanden de tijd moeten hebben voor implementatie.’
Toeslag
KLM hanteert een CRS-toeslag, maar gelet op het ontbreken van een goed NDC-alternatief is met de reserveringssystemen en agenten een afspraak (de NTA) gemaakt om onder voorwaarden deze toeslag nog even niet te hanteren, zegt Schut.
Deze afspraak loopt echter per 1 juli af. Nu, dik drie weken vóór deze datum is nog steeds geen duidelijkheid over verlenging of een deal met de reserveringssystemen.
‘Dit is onhoudbaar en buitengewoon onzorgvuldig naar de distributie-partners. KLM onderhandelt hierover met de reserveringssystemen. In dit gevecht dreigen agenten nu het kind van de rekening te worden. Bij KLM, maar ook bij de reserveringssystemen is klip en klaar aangeven dat dit onacceptabel is.’
Tenslotte is er volgens Schut nog het probleem van de Continuous Pricing (CP): deze nieuwe prijssystematiek van Air France-KLM kent geen beperkingen meer in het aantal klassen/tarieven. Dit systeem is er voor de KLM-site en voor agenten op NDC beschikbaar; het is niet beschikbaar gesteld voor agenten die via de GDS’sen Amadeus/Travelport/Sabre werken. Op dit punt dreigen met name de zakenreisagenten (TMC’s) in de knel te komen.
Onder druk van agenten is het aantal bestemmingen waarop de nieuwe prijssystematiek (CP) wordt gehanteerd sterk teruggebracht en worden zakelijke bestemmingen ontzien, maar er zijn geen 100 procent vakantiebestemmingen, en dit is een principieel punt.
Speelveld
Schut: ‘De ANVR heeft vanaf het begin altijd gehamerd op een eerlijk speelveld voor agenten, niet alleen in tarieven, voorwaarden en beschikbaarheid maar ook in techniek. Met een NDC oplossing die gewoon niet klaar is en niet voldoet aan de minimale standaarden, geen verlenging van de NTA, geen deal met de reserveringssystemen en een Continuous Pricing waarover niet alle agenten kunnen beschikken, is KLM richting agenten op volstrekt de verkeerde weg.’
Airlines hebben het moeilijk en er wordt gevochten om elke boeking, zegt Schut. ‘De vouchers van airlines kosten de agent handenvol geld en tijd, zeker nu met de 15 procent regeling van KLM. Agenten willen samen met KLM de weg naar herstel zoeken, maar als de genoemde problemen niet snel worden opgelost, riskeert KLM een groot conflict met de distributie.’
KLM laat aan TravMagazine weten te werken aan een uitgebreide reactie. (Foto Shutterstock)