De ANVR heeft samen met collega-organisaties uit Europa een brandbrief gestuurd aan de EU-commissaris van Transport, Violeta Bulc. De brancheorganisaties vrezen dat de prijstransparantie van vliegtickets wordt aangetast doordat steeds meer airlines een GDS-toeslag rekenen. De briefschrijvers vragen de EU onder andere actie te ondernemen tegen de Lufthansa Group, die al twee jaar een GDS-toeslag rekent.
In hun open brief stellen de organisaties dat de reisagent op achterstand wordt gezet, aangezien een ticket via de GDS duurder wordt. De agent die de GDS gebruikt, moet dus concurreren met de tarieven die airlines op hun eigen website aan directe klanten rekenen. De organisaties stellen dat er als gevolg van de consolidatie bij airlines steeds minder te kiezen valt voor de consument.
Markt
Volgens de ondertekenaars zijn de interne markt en de sterke concurrentie van oudsher de steunpilaren van de Europese Unie. Twee belangrijke trends in de luchtvaartindustrie zorgen er echter voor dat alles wat in 25 jaar liberalisatie is bereikt, teniet wordt gedaan. De industrie wordt terug geworpen in een markt waar slechts enkele dominantie spelers actief zijn, met minder keus en nog minder transparantie. Dat zal leiden tot hogere prijzen voor de consument.
De eerste verontrustende trend is de consolidatie in de airline-markt, die plaatsvond via samenwerking en acquisities. Maar ook door meer code share overeenkomsten, waardoor de onderlinge concurrentie afneemt, en door het ‘natuurlijke’ verdwijnen van zwakke airlines.
De briefschrijvers vragen de EU-commissaris om de bekijken of de samenwerking en code share overeenkomsten tussen airlines die voorheen elkaars concurrent waren, niet in het nadeel van de consument zijn. ‘Meer consolidatie vereist meer transparantie. De sterke marktpositie van grote airlines, en hun macht om hogere prijzen te berekenen, kan alleen gedijen in een minder transparante markt.’
Toeslag
Een tweede verontrustende trend is het feit dat grote airlines een toeslag gaan vragen voor distributie via de GDS. Twee jaar geleden begon de Lufthansa Group daar als eerste mee. De Europese Unie heeft hierop niet heeft gereageerd, ondanks waarschuwingen van de brancheorganisaties dat hiermee een gevaarlijke trend in gang werd gezet.
Zij hebben gelijk gekregen. Het voorbeeld van Lufthansa heeft navolging gekregen. Ook British Airways en Iberia (IAG Group) gaan een dergelijke toeslag vragen. Op die manier worden klanten, en agenten, gedwongen om tickets te boeken via de eigen distributiekanalen van deze airlines.
‘Dit wordt het komende half jaar het onderwerp bij vooral zakenreizen. De consument is gebaat bij transparantie’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam. ‘Als andere airlines een toeslag in de GDS gaan vragen, waarom zou Air France-KLM dat ook niet gaan doen?’
In hun brief vragen ANVR en collega-organisaties de EU-commissaris op te treden tegen de GDS-toeslag die Lufthansa Group vraagt. ‘Daarmee laat de EU zien dat het de waarden van de Europese Unie verdedigt.’