
Voja, een reisapp die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie (AI) en met de look & feel van TikTok, heeft een half miljoen euro opgehaald bij diverse investeerders.
Voja is opgericht door Camille Richardson (oprichter van OneFit) en Guy Rombaut (voormalig CTO van Bitvavo, een online platform voor de handel in digitale valuta).
De reis-app biedt gebruikers een gepersonaliseerd boekingsproces door gebruik te maken van AI-technologie. Gebruikers kunnen door korte video’s van accommodaties scrollen, vergelijkbaar met de ervaring op TikTok. De app vergelijkt prijzen van verschillende boekingsplatformen en toont actuele recensies om gebruikers te helpen de beste keuze te maken.
‘De investering wordt ingezet om naast accommodaties binnenkort ook vervoeropties en attracties toe te voegen in de reisapp’, zegt oprichter Richardson.
De app is inmiddels live met zo’n 2,7 miljoen accommodaties in 185 landen. Met AI personaliseert de app aanbevelingen voor verblijfplaatsen per gebruiker.
‘Het boeken van een accommodatie is tijdrovend en kan stressvol zijn. Zo besteden mensen gemiddeld meer dan 20 uur aan het plannen van een reis’, zegt Richardson.
‘Met de ingebouwde AI-technologie vergemakkelijken we dit proces aanzienlijk. Zo kunnen gebruikers prompts invoeren als: ‘Ik ben op zoek naar een actieve vakantie in een warm land en ik verblijf graag aan zee’. Daarnaast kunnen we met AI accommodaties en bestemmingen adviseren op basis van eerdere vakantiefoto’s die gebruikers beschikbaar stellen.’
Bij alle verblijven vergelijkt de app de prijzen van verschillende boekingsplatformen en toont het actuele recensies.
De oprichters willen met de investering eind dit jaar vervoersopties toevoegen om het boeken van een huurauto of transfer mogelijk te maken. Direct daarna worden bezienswaardigheden en activiteiten per bestemming in de app toegevoegd.
De ontwikkeling van het nieuwe AI-reisplatform, dat doet denken aan het social mediaplatform TikTok, begon acht maanden geleden.
Het platform toont, op basis van AI en algoritmes, accommodaties via korte filmpjes waar gebruikers doorheen kunnen scrollen. ‘Jongeren zijn gewend om via social mediaplatformen informatie tot zich te nemen. Zo wordt TikTok door de jonge generatie vaker gebruikt dan als zoekmachine dan Google en er wordt veel reisinspiratie opgedaan. De app richt zich dan ook vooral op de jongere doelgroep: Gen Z.’
Tien investeerders
In totaal zitten er tien investeerders achter de kapitaalinjectie. De investeerders met een achtergrond in toerisme zijn Marielle van Gorp (voormalig regiodirecteur Booking.com), Paul Hermanides (eigenaar Hotel Arena), Haim Jacobowitz (voormalig CFO Expedia) en Dirk Anbeek (voorzitter van de Raad van Commissarissen van Roompot en Landal).
Andere investeerders zijn Daniel Gebler (de CTO van Picnic), Peter Rijswijk & Patrick van Etten (de oprichters van CardsUnlimited), Thijs Verheul (de oprichter van United Wardrobe, overgenomen door Vinted), Damian Winkelman (eigenaar VWG Group) en investeerder Atomico Angels Network.
Foto: Guy Rombaut en Camille Richardson.