Ook bij Airtrade hakt de coronacrisis er flink in. De consolidator en leverancier van reistechnologie verwacht dit jaar 80 procent minder omzet te doen, zeggen CEO Jeroen Martron en commercieel manager Marco van Erp Taalman Kip.
Airtrade trekt lering uit de crisis en gaat komend jaar zijn beleid aanscherpen richting airlines die onder de maat presteerden. ‘Sommige hadden een bordje op de deur: wegens covid gesloten.’
Airtrade had tot half maart de wind behoorlijk in de zeilen. In januari dit jaar stond Jeroen Martron in het kantoor in Haarlem op ‘de zeepkist’ om medewerkers toe te spreken. ‘Ik zei toen: de grootste uitdaging dit jaar wordt het vinden van goed personeel. Nu, zes maanden later, is het 180 graden anders.’
Volgens Martron stevent Airtrade dit boekjaar af op een omzet die bijna 80 procent lager is. ‘Met een aanzienlijk verlies van zes nullen. Daar ben ik eerlijk over. Dat geldt trouwens voor iedereen in de keten, afhankelijk van hoe groot je bent.’
Op de vraag hoe Airtrade is omgegaan met de enorme hoeveelheid vragen vanuit de retail en andere partners, zegt Van Erp Taalman Kip:
‘In het begin, tot eind mei, waren we alleen via de mail bereikbaar. We werden helemaal overspoeld. Sinds begin juni zijn we ook telefonisch bereikbaar in de ochtenden. We hebben sterk ingezet op ons extra-net. Daarop houden we de voorwaarden van alle airlines bij. Er is veel onduidelijkheid. Er zijn airlines die handmatig met pdf’s hun voorwaarden op internet communiceren. Elke airline heeft zijn eigen voorwaarden. Ze veranderen ook om de week. Medewerkers van de airline zelf weten het vaak ook niet. De regels zijn vaak onnodig complex.’
Martron: ‘Er zijn airlines die beter communiceren, zoals KLM, die heeft het wel op orde. Het blijft complex, want naarmate de tijd vordert, passen ze weer dingen aan.’
Martron verwacht volgend jaar circa 50 procent te doen van de omzet die 2019 is behaald. ‘Dat heeft ook te maken met feit dat de markt langzaam zal herstellen. Als het meevalt, dan halen we 70 procent. Maar zoals we zeggen: ‘Prepare for the worse, and hope for the best.’
Biedt de coronacrisis nog kansen?
‘Je merkt dat veel bedrijven over hun toekomst nadenken. Eerst is er een soort schok en zet covid bedrijven even stil. Daarna gaan bedrijven nadenken over hun toekomst. Veel bedrijven zien hun IATA-afdeling als grote kostenpost en vragen of wij die kunnen overnemen. Het landschap verandert. Er zijn bedrijven die samengaan, aan co-creatie doen, samen iets ontwikkelen. Wij worden veel benaderd om dingen samen te doen. Vandaar dat ik zeg: never waste a good crisis.’
Lees het complete interview in TravMagazine #43 van deze week.
Foto: Jeroen Martron en Marco van Erp Taalman Kip.