
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Corendon een boete opgelegd vanwege het onjuist vermelden van reisprijzen op haar website. De boete bedraagt in totaal 350.000 euro. Topman Steven van der Heijden van Corendon laat weten tegen het besluit in beroep te gaan bij de bestuursrechter.
Volgens de ACM vermeldde Corendon de prijs van reizen en losse vliegtickets onjuist omdat niet alle bijkomende kosten direct bij de geadverteerde prijs werden getoond. Pas later in het boekingsproces kwamen deze kosten bovenop de prijs.
De ACM stelt dat Corendon in de periode augustus 2015 tot februari 2016 consumenten die een pakketreis of een vliegreis boekten niet goed heeft geïnformeerd over de bijkomende variabele kosten. Bij de pakketreizen ging het om de boekingskosten (25 euro per boeking) en de kosten voor het Calamiteitenfonds (2,50 euro per boeking).
Bij het boeken van losse vliegtickets ging het om de servicekosten van 3 euro per boeking. Consumenten worden hierdoor misleid en kunnen de verschillende aanbiedingen niet goed vergelijken, zegt de consumentenwaakhond.
Duidelijk
Uitgangspunt in het beleid van de ACM is dat alle vaste onvermijdbare kosten vanaf het begin in de prijs moeten zitten. Variabele onvermijdbare kosten moeten vanaf het begin direct en duidelijk bij de prijs worden vermeld. Een voorbeeld van variabele kosten is het rekenen van bijkomende kosten per boeking, terwijl de prijs van de reis per persoon wordt berekend.
ACM zegt dat het zich sinds 2013 inzet voor transparante prijzen in de reisbranche. Daarom is het voor de toezichthouder onaanvaardbaar dat er aanbieders zijn die nog steeds niet aan de regels voldoen. Anders gezegd: de tijd van waarschuwen is voorbij. Sinds 2014 treedt ACM daarom direct op tegen overtredingen.
Ongeduldig
Van der Heijden ontkent niet dat de overtredingen hebben plaatsgevonden, maar stelt dat ACM ongeduldig was en Corendon niet de tijd heeft gegeven de zaken te herstellen. ‘Daar komt bij dat het om relatief kleine bedragen gaat, zoals 3 euro servicekosten.’
Volgens Van der Heijden liet ACM eind vorig jaar al weten dat de prijzen op de website duidelijker moesten worden vermeld. Corendon heeft toen laten weten de prijzen met spoed aan te passen, maar duurde dat in de boekingspiek wat langer dan gepland. ‘We hebben uiteindelijk alles conform de wensen van de ACM aangepast, maar deze wilde niet langer wachten en legde meteen een boete op.’
Volgens Van der Heijden had Corendon geen concurrentievoordeel van de gehanteerde prijsvermelding, aangezien veel ‘collega’s’ hun zaken ook niet volgens ACM-voorschriften op orde hadden. ‘Ik wens niemand toe dat de ACM tegen hen optreedt, maar ik zou wensen dat de ACM ook concurrenten aanpakt.’
Strenger
Van der Heijden stelt dat ACM voorheen minder strenge regels hanteerde en dat Corendon zich daar strikt aan hield. ‘Het beleid is strenger geworden. Wat vroeger acceptabel was, is dat nu kennelijk niet meer.’
Van der Heijden erkent dat Corendon richting ACM data heeft genoemd die uiteindelijk niet werden gehaald. ‘Ik kan me de irritatie van ACM dus voorstellen, maar ik vind wel dat sprake is van ongeduld.’
Het kan enkele maanden duren voordat de zaak bij de bestuursrechter voorkomt.
ACM kan boetes opleggen tot 450.000 euro voor overtredingen begaan voor 1 juli 2016. Voor overtredingen vanaf 1 juli zijn de boetes die ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1 procent van de omzet van de overtreder.