Aansprakelijkheid tankstoring: 'Schiphol kan zijn handen hier niet van aftrekken' - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Aansprakelijkheid tankstoring: ‘Schiphol kan zijn handen hier niet van aftrekken’

Door: | 30 juli, 2019

Wie is er verantwoordelijk voor de storing van de brandstoftoevoer op Schiphol? Vorige week liet de luchthaven in een verklaring weten niet de aangewezen partij te zijn voor eventuele claims. Maar kan Schiphol zo makkelijk weglopen voor de aansprakelijkheid?

‘Als Schiphol voor de verantwoordelijkheid verwijst naar het bedrijf Aircraft Fuel Supply, dan klopt dat niet. Schiphol kan hier niet zijn handen van aftrekken.’ Dit zegt luchtvaartjurist Jochem Croon tegen Nieuwsuur, dat maandagavond werd uitgezonden op NPO 2. ‘Dit staat in de wet. De luchthaven is aansprakelijk voor een goede afhandeling van de luchtvaart. Daar valt de brandstofleverantie ook onder. Schiphol is ook verantwoordelijk voor de installaties op haar grondgebied.’ Een Schiphol-woordvoerder erkent dat de wet bepaalt dat de luchthaven voorzieningen moet treffen voor een goede afwikkeling van het luchtverkeer, maar zegt tegen het nieuwsprogramma dat in de wet geen aansprakelijkheidsbepaling voorkomt.

Aircraft Fuel Supply (AFS)  zwijgt nog steeds tegen de media, en komt niet met een verklaring. Oud-directeur van het bedrijf Klaas Winters zegt tegen Nieuwsuur dat Schiphol ook (deels) verantwoordelijk is. ‘Ik vind het onbegrijpelijk dat Schiphol nu doet alsof ze niet verantwoordelijk is.’ Ook begrijpt Winters niet waar het fout heeft kunnen lopen. ‘Het systeem werkt eigenlijk heel eenvoudig. Je kunt het systeem op vier manieren bedienen. De laatste manier is alles op de hand draaien. Hoe simpel wil je het hebben.’

Schiphol laat weer schriftelijk aan het tv-programma weten dat AFS verantwoordelijk is voor de installatie, het onderhoud en het in bedrijf houden van de gemeenschappelijke brandstofvoorziening op Schiphol. ‘Schiphol is niet verantwoordelijk voor de levering van de brandstof en/of het onderhoud van het toevoersysteem.’

Maar hoe dan ook, luchtvaartjurist Croon maakt zich ook zorgen om andere dingen. ‘Schiphol doet al de hele week of AFS verantwoordelijk is. Dat is opmerkelijk en zorgwekkend. Het gaat ook over de veiligheid. Als je zegt ‘wij zijn niet aansprakelijk’, dan zeg je in feite ook dat je niet verantwoordelijk bent. Onbegrijpelijk.’

Bekijk hier het fragment.

 

(Visited 684 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel