
Het gaat de boekingsplatforms voor de wind, blijkt uit actuele kwartaal- en halfjaarcijfers die Booking.com, Expedia en Airbnb hebben gepresenteerd.
Nieuwe instrumenten op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en loyaliteitsprogramma’s moeten zorgen voor verdere groei.
In het tweede kwartaal van het huidige financiële jaar was er een sterke vraag naar reizen, wat leidde tot hogere boekingsvolumes dan verwacht, zegt Glenn Fogel, topman van Booking Holdings.
Booking
Booking Holding noteerde in het tweede kwartaal (april-juni) van dit jaar een bemiddelde omzet van 39,7 miljard dollar (ofwel 36,3 miljard euro). Dat is 15 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar en meer dan ooit in een tweede kwartaal.
Het in de VS gevestigde online reisbureau (OTA) zag zijn omzet met ruim een kwart (27 procent) stijgen tot 5,5 miljard dollar (ofwel 5 miljard euro). De nettowinst ging zelfs met de helft omhoog tot 1,3 miljard dollar (1,2 miljard euro).
Over de hele eerste jaarhelft behaalde Booking een omzet van 7,1 miljard dollar (6,4 miljard euro). De nettowinst bedroeg bijna 1,6 miljard dollar (1,5 miljard euro).
Expedia
Ook Expedia had geen reden tot klagen. Het reisplatform noteerde in het tweede kwartaal van 2023 een omzet van bijna 3,4 miljard dollar (3,1 miljard euro), tegen 3,2 miljard (2,9 miljard euro) een jaar eerder. Het totale boekingsvolume bedroeg 27,3 miljard dollar (24,7 miljard euro).
In de hele eerste helft van het jaar had Expedia een netto-omzet van ruim 6 miljard dollar (5,4 miljard euro), zo’n 600 miljoen dollar (545 miljoen euro) meer dan een jaar geleden. De winst in het tweede kwartaal (april-juni) bedroeg 247 miljoen dollar. Vorig jaar was in het tweede kwartaal nog sprake van een verlies van 185 miljoen dollar (168 miljoen euro).
Aangezien Expedia nog steeds een nettoverlies noteerde in het eerste kwartaal van 2023, bedroeg de winst voor de eerste helft van het fiscale jaar 247 miljoen dollar (224 miljoen euro).
De bedrijven verwachten de rest van het jaar stijgende boekingscijfers en een toenemende omzet. Bij Booking waren de geboekte kamernachten in juli 20 procent hoger dan in 2022.
Expedia verwacht verdere groei van het loyaliteitsprogramma One Key, dat vorige maand op de Amerikaanse thuismarkt werd gelanceerd. Met het loyaliteitsprogramma kunnen Expedia-klanten punten verdienen bij het boeken op alle platforms en merken van het bedrijf.
Booking.com vertrouwt op het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI): het bedrijf introduceerde onlangs de ‘AI Trip Planner’ in zijn eigen reis-app in de VS. De chattool reageert op algemeen geformuleerde reisaanvragen en biedt dan passende aanbiedingen aan.
Airbnb
Ook Airbnb profiteert van hogere prijzen. Voor een overnachting via het boekingsplatform moet nu gemiddeld ruim 150 euro meer worden neergeteld. Dat is 42 procent meer dan in 2019. De winst in het tweede kwartaal steeg tot 593 miljoen euro, een stijging van 72 procent. Dat is de grootste winst ooit van Aribnb in het tweede kwartaal. (Foto Shutterstock).