
´We moeten accepteren dat waarden en normen in de loop van de tijd veranderen. Dat maakt dat we als reisbranche ook de communicatie over duurzaamheid moeten aanpassen.´
Dat zegt ANVR-directeur Frank Oostdam naar aanleiding van de uitspraak van de Reclame Code Commissie, die vorige week een klacht over de ‘Fair Travel’-campagne van TUI op vijf punten toewees.
‘De publieke opinie is nu anders dan een paar jaar geleden, daar moet je rekening mee houden’, zegt Oostdam.
De klacht was ingediend door particuliere klager Eric Stam, samen met 25 anderen, die eerder zaken aanspande tegen KLM en Lelystad Airport. Stam is docent en noemt zichzelf ‘fossielereclamejager’.
De huidige discussie maakt volgens Oostdam deel uit van een breder geheel over duurzaamheidsclaims, die zich overigens niet beperken tot de reisbranche. ‘Als ANVR kijken we waar dergelijke uitingen aan moeten voldoen. We hebben overleg met de Reclame Code Commissie, met de Bond van Adverteerders en enkele bedrijven. Dat doen we in het kader van de zelfregulering, zodat er geen officiële wettelijke regelingen hoeven te komen, waar minister Rob Jetten al eerder mee dreigde.’
Daarnaast komt Brussel mogelijk met een Green Claims Directive, een regeling waarin wordt bepaald aan welke eisen een marketinguiting over duurzaamheid moet voldoen.
Oostdam: ‘Dat is een gedrocht van een regeling. Dat zou betekenen dat de Europese Commissie bij elke uiting bepaalt waarin die moet voldoen. Dus wanneer je als bedrijf een claim doet op het gebied van duurzaamheid, dan moet je die voorleggen aan een nieuw in te richten autoriteit die per land wordt opgericht. Die gaat dan checken of jouw claim voldoet aan de vereisten wanneer je als bedrijf een advertentie wilt publiceren. Dat is niet werkbaar.’
Oostdam hoopt dat het overleg met deskundigen van de Reclame Code Commissie, de Bond van Adverteerders en grote bedrijven als TUI en Corendon leidt tot een werkbare vorm van zelfregulering. Oostdam: ‘Door met elkaar na te denken hoe we dat gaan inrichten, kunnen we voorkomen dat er een Nederlandse wetgeving op dat gebied komt. Overigens vind ik dat TUI prima op de kwestie heeft gereageerd.’