
De ANVR heeft samen met bevriende organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector de handen ineen geslagen. De organisaties hebben een Hospitality Pact opgesteld, met als doel
jongeren enthousiast te maken voor een baan in de gastvrijheidssector.
‘Het gaat erom dat je als werkgever in deze sectoren over voldoende en gekwalificeerd personeel beschikt, nu en in de toekomst’, zegt Frank Radstake van de ANVR.
Het Hospitality Pact omvat een brede samenwerking, van ANVR en Koninklijke Horeca Nederland tot Hiswa-Recron, vakbonden en onderwijs. Het idee voor de samenwerking ontstond twee jaar geleden. ‘We constateerden binnen Gastvrij Nederland dat we dezelfde uitdagingen hebben als het om de arbeidsmarkt gaat, dus besloten we er gezamenlijk de schouders onder te zetten.’
Het ministerie van Economische Zaken was er al bij betrokken, en ook het onderwijs (MBO en HBO) en kenniscentrum CELTH sloten aan.
Een belangrijk doel van de samenwerking is de hospitality-sector meer te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Betere en moderne arbeidsvoorwaarden zijn hierbij van belang, maar ook passende opleidingen. Daarnaast is een goede arbeidsmarktcommunicatie van belang.
Daarom is de Be My Guest-campagne gelanceerd. ‘Dit campagne is niet perse voor de reissector, maar goed beschouwd is dat wel de eerste vingeroefening van een collectieve arbeidsmarktcampagne’, zegt Radstake, die wat cijfers noemt om het belang van de sector te schetsen.
‘Toerisme/hospitality is wereldwijd goed voor 7 procent van de banen. En 10 procent van de nieuwe banen die er wereldwijd bij komen, is in het toerisme. Toch komt de helft van de bedrijven in de gastvrijheid- en vrijetijdssector in Nederland de komende periode mensen te kort. En maar 1 procent heeft een overschot. Dan zie je ongeveer waar het probleem zit.’
Radstake vervolgt:
‘Als je bedenkt dat in heel Nederland 800.000 mensen in de reis-, gastvrijheid- en hospitality-sector werken, dan zie je dat het een formidabele werkgever is. Maar de sector heeft op de arbeidsmarkt niet de uitstraling waarvan wij zelf vinden dat ze die verdient. En daar gaan wij aan werken. Het onderwijs is ons eerste punt van aandacht, want we zien een flinke terugloop in het aantal studenten dat kiest voor toerisme of hospitality.’
De initiatiefnemers verwachten niet dat het Hospitality Pact de oplossing voor de problemen van vandaag en morgen is. De samenwerking moet er op de midden- en langere termijn voor zorgen dat de hospitality sector weer als aantrekkelijke werkgever wordt gezien.
Radstake: ‘We moeten duidelijk maken dat er in de brede hospitality-sector echt een prachtig loopbaanperspectief ligt.’
Foto: Frank Radstake ondertekent het Hospitality Pact namens de ANVR (Hospitality Pact/Butino).