
‘We zien dit niet als iets negatiefs, maar als iets waar we van kunnen leren.’ Met deze zinsnede reageert TUI op de uitspraak van de Reclame Code Commissie, die eind vorige week een klacht over de ‘Fair Travel’-campagne van TUI op vijf punten toewees.
De klacht was ingediend door Eric Stam, samen met 25 anderen, die eerder zaken aanspande tegen KLM en Lelystad Airport. Stam is docent en noemt zichzelf ‘fossielereclamejager’.
In de Fair Travel-campagne biedt TUI een ‘groener alternatief voor jouw vakantie’. Zo kan de consument voor 2 euro per persoon, dat de touroperator verdubbelt naar 4 euro,, een serieuze bijdrage leveren aan initiatieven die de reis duurzamer maken.
Met het geld wil TUI bijdragen aan duurzame initiatieven op de bestemming en investeren in duurzamere vliegtuigbrandstof. Een duurzame reis hoeft volgens TUI niet per se een duurdere reis te betekenen.
De Reclame Code Commissie zegt dat de bewuste reclame op meerdere punten in strijd is met de Code voor Duurzaamheidsreclame, waarin is bepaald dat duurzaamheidsclaims geen mededelingen mogen bevatten die een consument kunnen misleiden en kunnen aanzetten tot aankopen die hij anders niet had gedaan.
In zijn reactie op de eigen website pakt TUI de kwestie voortvarend op.
‘Wij hebben de uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) ontvangen en aandachtig gelezen. Er zitten interessante commentaren en heldere vragen tot aanpassingen in. We zien dit niet als iets negatiefs, maar als iets waar we van kunnen leren. We zijn overigens al vóórdat de klacht bij de RCC was ingediend, in gesprek gegaan met de klager om te luisteren naar de bezwaren en een toelichting te geven waar nodig.’
TUI vervolgt: ‘We zijn oprecht bezig om vakanties zo duurzaam mogelijk te maken en dit zo duidelijk en eerlijk mogelijk over te brengen. Het is goed dat anderen ons daarbij scherp houden zodat we ons kunnen blijven verbeteren op dit vlak. We willen niet meer beloven dan we kunnen waarmaken, maar we willen wel stappen blijven zetten. En laten zien wat er wél mogelijk is.
Vliegen is met de huidige technologie niet duurzaam, dat is volstrekt helder en beweren we ook zeker niet. We realiseren ons juist dat vliegen CO2 uitstoot en dat het op dit moment nog niet mogelijk is daar substantiële verandering in te brengen. Technische ontwikkelingen op het gebied van andere brandstofsoorten en elektrisch vliegen gaan daar op termijn mogelijk verandering in brengen.
Maar duurzamer reizen gaat niet alleen over vliegen, wij willen juist een verschil maken waar het nu wél al mogelijk is. Daarom focust Fair Travel zich ook op de bijdrage aan de lokale economie en bevolking en de erkende duurzaamheids-labels voor de hotels. En daarvoor zijn talloze lokale projecten te tonen, uitgevoerd door de TUI Care Foundation.
Ook de bijdrage aan verduurzaming van mobiliteit op de bestemming die we voorstaan met Fair Travel is geen droom, maar concreet. Met de opbrengsten van het eerste jaar Fair Travel investeren we in 55 oplaadpunten voor elektrische auto’s op Curaçao, Aruba en Bonaire. En zojuist zijn er ook 30 e-bikes en 30 fietsen aangeschaft voor de reisleiding op Rhodos, die deze zomer al meer gebruik maken van deze fietsen dan van auto’s. Het is een pilot, die op vele andere bestemmingen kan worden uitgerold.
Deze intenties en projecten moeten nog duidelijker zijn voor de consument. Mensen zullen altijd blijven reizen: ze willen familie en vrienden ontmoeten, nieuwe culturen leren kennen, ontspannen na maanden van hard werken. Daarom vinden we het belangrijk om waar dat kan, de reis te verduurzamen. Wanneer we daarmee volgens de klagers onterecht de indruk zouden wekken dat reizen per vliegtuig duurzaam is, dan moeten we dat anders verwoorden.’
TUI eindigt met: ‘We gaan oprecht en aantoonbaar te werk. Wij willen volledig in lijn met de nieuwe Code Duurzaamheidsreclame handelen. Er zijn al voor de uitspraak diverse aanpassingen op de website gedaan, omdat we het belangrijk vinden zo duidelijk mogelijk te zijn. De aanbevelingen van de RCC zijn al doorgevoerd of worden zo snel als mogelijk opgevolgd, zonder enig probleem.’ (Foto Shutterstock).