
KLM weet nog niet wanneer de verkoop van KLM Holidays-pakketreizen via de reisagent weer wordt hervat. Dat gebeurt in ieder geval dit jaar niet meer.
‘We hebben meer tijd nodig. We gaan niet nu met iets stoppen om het in oktober weer voort te zetten. Dan hadden we net zo goed kunnen doorgaan’, zegt Lisette Klomp Bueters, Director Leisure Sales, tegen TravMagazine.
KLM maakte dinsdag bekend tijdelijk te stoppen met de verkoop van KLM Holidays via de reisagent. Dat gebeurt op basis van feedback van reisagenten op de pilot, die toegankelijk was voor alle agenten waarmee KLM een agentuurovereenkomst had.
De voornaamste feedback ging over de boekingstool, die op dit moment niet voldoende aansluit bij de behoeften in de markt. Het gaat hierbij onder andere om de functionaliteiten die agenten nodig hebben om op een dynamische manier pakketten te kunnen samenstellen. ‘Een aantal van die functionaliteiten hebben we tijdens de pilotperiode kunnen toevoegen, zoals het in optie zetten en aanbetalen.’
Er waren echter nog meer wensen die vanwege de benodigde tijd en investeringen niet meer in pilot pasten, zegt Klomp Bueters.
‘Want je kunt ook niet onbeperkt doorgaan met een pilot. Gezien de prioriteiten, de dingen die moeten gebeuren en de investeringen die ervoor nodig zijn, hebben we besloten de pilot per 1 juli stop te zetten en deze even niet te verlengen. Agenten willen meer keuze om hun klanten te bedienen en daar past het aanbod van KLM Holidays prima bij. We willen agenten daarmee graag van dienst zijn, net als met een tool die in hun dagelijkse werkzaamheden past. Wat dat betreft, moeten we ons systeem verder ontwikkelen.’
Terwijl de verkoop van KLM Holidays via de agent achter bleef bij de verwachtingen, verloopt de directe verkoop goed, al kan het volgens Klomp Bueters altijd beter. KLM werkt daarom momenteel aan een awareness campagne voor KLM Holidays, onder andere via televisie. Ook komt er binnenkort een sales campagne. ‘Wij moeten als product ons plekje in de markt nog echt veroveren. En we hebben dus echt ook meer tijd nodig om het product verder te ontwikkelen voor de agent, maar ik kan er geen concrete datum aan hangen.’ (Archieffoto TravMagazine).
Nogal logisch dat KLM de handdoek in de ring gooit. Ze komen twintig jaar te laat en ook nog een met een lachwekkend commissiepercentage.
Daarbij komt dat ze niets toevoegen voor een moderne reisagent die allang zijn reizen zelf samenstelt. Al dan niet in samenwerking met gespecialiseerde touroperators. KLM Holidays is een specifiek online product. Ik lees dat ze van plan zijn ‘later’ weer terug te komen. Eén advies: als je dat doet, ga dan uitvoerig in gesprek met de retail om erachter te komen waarin KLM onderscheidend kan zijn en wat reisagenten écht triggert KLM Holidays te gaan verkopen. Ik weet al wel wat dat zou kunnen zijn allemaal maar ik ga niet alles verklappen. Hoewel een commissie van 15% zou een leuke binnenkomer kunnen zijn.