
Holland America Line is zijn jubileumjaar, waarin het 150-jarig bestaan wordt gevierd, goed begonnen. Het aantal boekingen is bijna niet bij te houden, zegt Nico Bleichrodt, als Vice President International Sales verantwoordelijk voor alle salesactiviteiten van HAL buiten Noord-Amerika.
Tijd voor een korte terugblik, maar vooral een blik op de toekomst van de cruisesector als geheel en HAL in het bijzonder. De gerenommeerde rederij viert dinsdag 18 april zijn 150-jarig bestaan in thuishaven Rotterdam met tal van genodigden.
‘Het is megadruk. We hebben nauwelijks tijd om ons jubileumfeest te organiseren’, valt Bleichrodt met de deur in huis. ‘Er is momenteel zoveel vraag naar onze lokale afvaarten vanuit Nederland dat we inmiddels de verkoop voor 2024 al zijn gestart.’
De Rotterdam, het nieuwe schip van Holland America Line, vaart dit jaar vanuit Amsterdam. Maar volgend jaar vaart de Rotterdam vanuit thuishaven Rotterdam. Daarnaast zijn er de afvaarten met de Nieuw Statendam vanuit Amsterdam.
De ervaring leert dat afvaarten vanuit de thuishaven Rotterdam extra populair zijn. Bleichrodt verwacht daarom dat 2024 eveneens een goed jaar wordt, met opnieuw 60.000 bedden vanuit Nederland. Op het programma voor volgend seizoen staan opnieuw de 7- en 14-daagse cruises naar de Noorse fjorden, een bestseller in het aanbod van HAL.
‘Het goede nieuws is dat we in 2024 in Rotterdam de beschikking krijgen over walstroom. Al onze schepen beschikken al over een stekker. Die kunnen we dan inpluggen, waardoor de motoren in de haven uitgeschakeld kunnen worden. Het is een forse investering voor havens, maar het voorkomt uitstoot.’
Cruiseschaamte
Met zijn opmerking maakt Bleichrodt een bruggetje naar het begrip duurzaamheid, ook in de cruisesector een actueel onderwerp. Het 150-jarig bestaan van Holland America Line trekt veel media-aandacht, waarbij Bleichrodt de afgelopen weken meer dan 10 interviews heeft gegeven. Een vraag die hem vooral is bijgebleven gaat over duurzaamheid. De journalist in kwestie wilde weten of de markt geen last heeft van cruiseschaamte.
Bleichrodt had nog nooit van de term gehoord en vindt het een bizarre ontwikkeling dat de reisbranche met zulke termen wordt weggezet. ‘Is er na vliegschaamte nu cruiseschaamte? En krijgen we straks vakantieschaamte? Over autoschaamte hoor je niemand, maar we staan wel elke dag met z’n allen in de file.’
Maar concreet: Holland America Line neemt waar mogelijk maatregelen om de milieu-effecten van cruisen te beperken en heeft rigoureuze doelstellingen voor 2030 en 2050, zegt Bleichrodt.
‘Waar dat mogelijk is, doen we wat we kunnen, maar we kunnen niet in één jaar een totale ommekeer maken. Het gebruik van walstroom is een goed voorbeeld. Nog niet zo lang geleden was in slechts een handvol havens wereldwijd walstroom beschikbaar, terwijl onze schepen al veel langer stekkers hebben om daar gebruik van te maken. Walstroom betekent een grote investering voor havens, maar gelukkig komt het op steeds meer plekken beschikbaar. Daarnaast gebruiken we aan boord van onze schepen LED-verlichting en doen we er alles aan om verspilling van etenswaren aan boord te voorkomen. Eventuele resten worden aan boord verwerkt. Daarnaast gebruiken we geen plastic meer aan boord en varen we langzamer om zodoende uitstoot te beperken. En uiteraard testen we het gebruik van biobrandstof. Dat gebeurt aan boord van de Volendam en straks ook op de Rotterdam. Dat is iets voor de langere termijn, maar je moet er wel nu al mee beginnen.’
Hoewel Bleichrodt verantwoordelijk is voor de verkoop van Holland America Line in de hele wereld buiten Noord-Amerika, houdt hij zich vooral bezig met de Benelux-markt en de UK en Duitsland. ‘In Nederland is het doel om de cruisemarkt op zich te vergroten en daarin als aanbieder je hengel uit te gooien. In Groot-Brittannië en in Duitsland, waar de cruisemarkt al groot is, willen we vooral de juiste klanten aan boord halen.’
Holland America Line is marktleider in Nederland en doet nog steeds veel aan marketing. Wat is de strategie?
‘We richten ons op het bewustmaken van het cruiseproduct, het creëren van awareness. Ook leggen we de nadruk op de dicht bij huis-vertrekken, met de eerder genoemde fjordencruise vanaf 1.299 euro. Ook onze Have It-all pakketten doen het goed, met drankjes, wifi en een diner in een specialiteitenrestaurant inbegrepen. Je merkt dat klanten in deze tijd meer zekerheid zoeken wat prijs betreft. Tegelijk is onze marketingcampagne, die we via radio en tv uitzenden, tevens bedoeld om het cruiseproduct te claimen. Een vakantie is een cruise en een cruise maak je met Holland America Line. Met wie anders?’
Lees het hele interview met Nico Bleichrodt in de zojuist verschenen TravMagazine #15.
‘Een vakantie is een cruise en die maak je met HAL’