
Kwaliteit, kostenbeheersing en het marktaandeel vergroten. Dat zijn speerpunten in het beleid van Sebastian Ebel, de nieuwe CEO van TUI Group. Na drie coronajaren gaat het met TUI Group weer bergopwaarts.
Ebel kijkt met vertrouwen naar de zomer van 2023 en rekent op een normaal jaar, zegt hij in een gesprek met TravMagazine tijdens zijn kennismakingsbezoek aan het TUI-hoofdkantoor in Rijswijk, eerder deze maand.
Loyaliteitsprogramma
Ebel wil meer omzet uit bestaande klanten halen. De gemiddelde klant boekt elke 2,5 jaar bij TUI, maar die zelfde klant gaat tussendoor ook op stedenreis, boekt een losse vlucht of verblijft in een hotel.
‘Opgeteld kunnen we die klant vijf of tien keer per jaar van dienst zijn’, zegt Ebel, die eind dit jaar een loyaliteitsprogramma wil lanceren om klanten te binden, met één klantaccount en één betaalsysteem. Ebel spreekt in dit kader over een ‘TUI-ecosysteem’.
Gevraagd naar zijn concrete verwachtingen voor komende zomer, zegt Ebel:
‘Voor het lopende boekjaar hebben we bij onze laatste presentatie geen concrete verwachting gegeven, wel dat het behoorlijk beter zal zijn dan afgelopen jaar. We kunnen vol vertrouwen zijn. Het wordt een vrij normale zomer, met een goede kans om een erg goede zomer te worden.’
Mismanagement Schiphol
Ebel maakt het voorbehoud dat er geen ‘gekke dingen’ moeten gebeuren. Hij doelt hiermee onder andere op de situatie op Schiphol, waar vorig jaar in de meivakantie en zomerpiek lange wachtrijen stonden en passagiers hun vlucht misten.
TUI Group voert momenteel een discussie met Schiphol over compensatie voor de overlast van afgelopen jaar, zegt Elie Bruyninckx, de CEO van TUI Western Region.
‘Ik hoop dat het management van de luchthaven met een faire compensatie over de brug komt, anders moeten we een stap verder gaan.’
Op de vraag of TUI dan naar de rechter stapt, zegt Bruyninckx:
‘Ja, hoewel dat niet ons doel is. Maar als we onze belangen moeten verdedigen, hebben we geen keus. In Nederland zijn veel dingen goed georganiseerd. Daarom ben ik des te meer verbaasd over hetgeen ik op Schiphol zie. Ik had nooit dit mismanagement verwacht op een van de meest belangrijke luchthavens van Europa. Wij hebben geprobeerd de gevolgen voor onze klanten te beperken.’
Het uitgebreide interview met Sebastian Ebel en Elie Bruyninckx verschijnt deze week in TravMagazine #11.
‘Duurzaamheid is geen bedreiging, maar een kans’
Foto boven (vlnr): Elie Bruyninckx (CEO van TUI Western Region), Sebastian Ebel (CEO van TUI Group) en Arjan Kers (General Manaer TUI Nederland).
