
Het verhogen van de vliegbelasting, en dan vooral voor verre vluchten, wordt in een beleidsadvies genoemd als een van de extra maatregelen die het kabinet kan nemen om de klimaatdoelen te halen.
Het beleidsadvies is door verschillende ministeries opgesteld op verzoek van minister Rob Jetten (Klimaat en Energie, D66) en werd maandag gepresenteerd. Naast een hogere vliegbelasting voor langeafstandsvluchten worden diverse andere politiek gevoelige maatregelen genoemd, zoals het meer betalen voor vlees en zuivel en het verkleinen van de veestapel.
Volgens het klimaatakkoord van Parijs moet Nederland in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 55 procent hebben verlaagd ten opzichte van 1990. Het kabinet houdt een ruime marge aan en mikt op 60 procent, om eventuele tegenvallers op te vangen.
Uitgangspunt van deze ‘menukaart’ met aanvullend klimaatbeleid is dat burgers extra moeten betalen voor zaken die vervuilend zijn, waaronder een hogere belasting op aardgas.
Een van de gevoelige punten is de veel hogere vliegbelasting voor vluchten met een afstand boven de 2.500 kilometer. De ‘menukaart’ bevat diverse opties voor verhoging van de vliegbelasting, die (sinds 1 januari 2023) 26,43 euro per vertrekkende passagier bedraagt.
Een optie is de vliegbelasting met 18 euro per vertrekkende passagier te verhogen. Een andere optie spreekt van een verhoging met 55 euro.
Een andere mogelijkheid is het belastingtarief te differentiëren naar de gevlogen afstand; vluchten onder de 2.500 kilometer gaan dan 26,43 euro kosten, vanaf 2.500 tot 6.000 kilometer is dat 52,86 euro en wie meer dan 6.000 kilometer vliegt, betaalt 79,29 euro.
Dat kan ook met hogere belastingtarieven van respectievelijk 26,43, 75 en 150 euro.
Tenslotte wordt een differentiatie op basis van vliegklasse genoemd; economy class: 26,43 euro, businessclass: 79,29 euro en privévliegtuig 132,15 euro.
Door het hoger belasten van business class-vluchten en privévluchten wordt het aantrekkelijker om economy class te vliegen. Als vliegmaatschappijen hierdoor meer economy class-stoelen in een vliegtuig plaatsen (en dus meer passagiers), neemt de uitstoot per passagier af, is de redenering van de opstellers van het rapport.
Welke maatregelen uiteindelijk worden doorgevoerd, is een politieke keuze, verklaarde Jetten. De minister komt in het voorjaar met een plan. (Foto Shutterstock).
Vervuiling is niet in geld uit te drukken. Maar klimaatverandering is een utopie. De aarde heeft ijstijden gekend, wijdverspreid vulkanisme, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ga je ook allemaal niet tegenhouden. De opwarming ga je echt niet met aantallen graden verminderen, dus bewaar dat geld voor nuttige zaken en ga je burgers niet opzadelen met tarieven voor iets dat je nooit kunt halen. Maar D66 heeft het heilige geloof. Wake up time.
In hoeverre is de reisbranche bij monde van een ANVR-delegatie bij deze menukaart betrokken geweest?
De klimaatluchtvaarttafels van het Ministerie van I&W waren tenslotte ook een complete meerjarige farce.
Je zou eerder verwachten dat juist ingezet zou worden op het ontmoedigen van de relatief meer vervuilende korte vluchten, waarvoor nog een alternatief met de trein, touringcar of (elektrische) auto beschikbaar is. Daarnaast is een vliegbelasting die niet gebruikt wordt voor verduurzaming van de luchtvaartsector, bijvoorbeeld een innovatiefonds voor SAF, behoorlijk hypocriet. Veel vraagtekens dus.