
Schiphol-topman Ruud Sontag heeft bij de presentatie van de tegenvallende resultaten over 2022 het boetekleed aangetrokken.
‘Nooit eerder in de geschiedenis van Schiphol hebben we zoveel reizigers en luchtvaartmaatschappijen teleurgesteld als in 2022’, zegt Sontag in een verklaring.
Ondanks het gestegen aantal passagiers noteerde Royal Schiphol Group over de hele linie een verlies van 79 miljoen euro. De chaos in (vooral) de meivakantie en zomervakantie heeft de luchthaven vorig jaar 120 miljoen euro gekost.
Sontag zegt in zijn toelichting:
‘De geleverde inzet en het harde werken van iedereen bij Schiphol hebben niet geleid tot de noodzakelijke verbeteringen in het systeem. Daardoor hebben we niet de service kunnen bieden die we wilden. 2022 zal onze geschiedenisboeken ingaan als een slecht hoofdstuk. Een hoofdstuk dat we niet vergeten en gebruiken om vanaf nu beter te presteren. Daar werken we hard aan. In 2022 zijn we gestart met het doorvoeren van structurele verbeteringen. Omdat we het beter moeten doen. En ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen.’
Royal Schiphol Group behaalde vorig jaar een fors hogere omzet van afgerond 1,5 miljard euro, tegen 816 miljoen in 2021. Dat is een stijging van bijna 83 procent.
Ook het aantal passagiers zat fors in de lift: in totaal 60,8 miljoen, tegen 28,9 miljoen in 2021. Het gaat hierbij om alle luchthavens die onder Royal Schiphol Group vallen, dus naast Schiphol ook Eindhoven en Rotterdam.
Schiphol verbond Nederland vorig jaar met 313 directe bestemmingen (2021: 296), waarvan 129 intercontinentaal. Schiphol had van alle Europese luchthavens de beste directe connectiviteit, blijkt uit het ACI-connectiviteitsrapport 2022. Wereldwijd was Schiphol de derde best verbonden hub-luchthaven.
Op Schiphol Amsterdam vonden 397.646 vliegtuigbewegingen plaats. Dat is bijna de helft meer dan in 2021.
In de loop van 2022 heeft Schiphol Group een sterk herstel van het aantal passagiers gezien. Het volledig herstel van het verkeer naar het niveau van voor de pandemie blijft onzeker, zegt Schiphol.
Dat is afhankelijk van de ontwikkeling van Covid-19 en de bijbehorende reisbeperkingen, eventuele operationele beperkingen die nodig zijn en – op middellange termijn – de aankondiging van de Nederlandse regering om het aantal vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol vanaf november 2024 terug te brengen naar 440.000.