
Dankzij de sterke vraag naar reizen heeft TUI Group de omzet in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar 2022/23 aanzienlijk zien stijgen. Het seizoensgebonden verlies werd bijna gehalveerd.
Dat blijkt uit de cijfers die TUI Group dinsdag heeft gepresenteerd.
TUI Group wist zijn omzet tussen oktober en december 2022 op te voeren tot 3,8 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog maar 2,4 miljard euro.
Het gebruikelijke seizoensgebonden verlies tussen oktober en december 2022 was 153 miljoen euro, voor rente en belastingen (EBIT). Dat is een belangrijke verbetering ten opzichte van eind 2021, toen nog sprake was van een min van 274 miljoen euro.
In totaal reisden in het eerste kwartaal van het boekjaar 3,3 miljoen mensen met TUI. Dat is 1 miljoen meer dan in hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Topman Sebastian Ebel toont zich dan ook zeer tevreden met de ontwikkeling.
Volgens hem zijn de goede cijfers het resultaat van een programma dat in de nazomer van 2022 is ingezet.
‘Onze strategie is duidelijk: kwaliteit, kostendiscipline en het winnen van marktaandeel. Nieuwe producten, extra klanten en dus meer marktaandeel en een bovengemiddelde groei vormen de basis voor toekomstige omzet- en resultaatstijgingen.’
Vanwege het aanhoudende boekingstempo verwacht Ebel ook voor het volledige jaar boekjaar 2023 een verdere stijging van de verkoop en een aanzienlijke stijging van het resultaat.
TUI Group heeft al 8,7 miljoen boekingen ontvangen voor de huidige winter en het komende zomerseizoen. Volgens TUI heeft de vraag de afgelopen vier weken het niveau van voor de crisis overtroffen, terwijl de gemiddelde prijzen zijn gestegen.
Foto: Sebastian Ebel , de CEO van TUI Group (Foto TUI Group).