
Sunny Cars staat er ondanks de coronacrisis sterker voor dan ooit. Sinds het einde van de reisbeperkingen gaan omzet en boekingen weer steil omhoog. Het afgelopen boekjaar 2022 was een recordjaar en zelfs beter dan het pre-coronajaar 2019.
Dat stelde eigenaar en CEO Kai Sannwald donderdag tijdens de jaarlijkse ‘round table’ in München, waar de autohuurspecialist de media bijpraatte over de actuele stand van zaken.
Ondanks een onzekere start werd in 2022 de hoogste omzet in de geschiedenis van het bedrijf behaald. In 2022 noteerde Sunny Cars een bemiddelde omzet van 327,9 miljoen euro, met 600.000 boekingen.
Daarmee was de omzet circa 60 miljoen hoger dan in het pre-coronajaar 2019, toen een concernomzet van 270 miljoen werd behaald.
Ook Sunny Cars heeft te lijden gehad onder de coronacrisis. In het coronajaar 2020 noteerde de autohuurspecialist een record verlies van 9,6 miljoen euro. Dankzij hogere gemiddelde huursommen en besparingen, onder andere op personeel, marketing en IT, werd in 2021 weer een winst van 7,1 miljoen euro behaald. Boekjaar 2022 was zelfs beter dan aan het einde van boekjaar 2019.
Ook komend boekjaar, dat loopt van 1 november 2022 tot 31 oktober 2023, verwacht Sunny Cars opnieuw een succesvol autoverhuurseizoen. De verwachting is dat het totaal van 600.000 boekingen ruimschoots wordt overschreden.
‘We zijn zeer optimistisch over het nieuwe boekjaar’, zegt Sannwald, die aangeeft dat in 2023 twee belangrijke factoren samenkomen.
‘Ten eerste: er is veel vraag op de autoverhuurmarkt en er zijn ook weer genoeg auto’s om die te bedienen. Ten tweede hebben wij tijdens de pandemie onze kostenstructuur aangepast, processen geoptimaliseerd en zijn we blijven inzetten op een hoge mate van automatisering. Tegelijkertijd bleven wij ons richten op kwaliteit en service. Dit betekent dat we goed voorbereid zijn op de marktsituatie, vooral ook omdat de winst in het bedrijf blijft en opnieuw wordt geïnvesteerd.’
Reisbureaus
‘Reisbureaus blijven ook in 2023 de belangrijkste partner voor Sunny Cars’, benadrukt Thorsten Lehmann, Managing Partner van Sunny Cars. Deze zijn qua volume het grootste distributiekanaal.
Het aandeel B2B bij Sunny Cars is 75 procent, tegen 25 procent B2C. Het B2B-segment bestaat uit het (stenen) reisbureau, e-commerce en touroperators, die een huurauto van Sunny Cars standaard in hun pakket hebben opgenomen.
Daarom blijft Sunny Cars werken met een sterk salesteam van meer dan 20 medewerkers. Daarvan zijn er negen onderweg in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en vier in Nederland en België.
Volgens Sunny Cars is het belang van de retail verder toegenomen toe door corona. Klanten hechten meer belang aan advies en kijken beter naar de prijs-kwaliteitsverhouding. Sunny Cars blijft vasthouden aan een level playing field, ofwel het principe ‘hetzelfde product – dezelfde prijs’ voor alle distributiekanalen.
Een positieve trend is dat de klant weer langer van tevoren boekt. De Nederlandse klant boekte zijn huurauto in 2021 gemiddeld 52 dagen voor vertrek. In 2022 was dat al gestegen tot 67 dagen voor vertrek.
Foto: Het managementteam Sunny Cars (vlnr): Thorsten Lehmann, Kai Sannwald, Suzanne Al en Hans Knottnerus.