
Schiphol gaat de beperking van het aantal reizigers opheffen. Vanwege personeelstekorten, vooral bij de beveiliging, kunnen er momenteel maximaal 50.000 mensen per dag vanaf de luchthaven vliegen.
Daar komt vanaf 26 maart verandering in.
Voor de meivakantie verwacht Schiphol 70.000 reizigers per dag, zonder lange wachtrijen en geannuleerde vluchten.
Tijdens de meivakantie en zomervakantie van vorig jaar moesten passagiers vaak urenlang in de rij staan. Dat werd vooral veroorzaakt door een tekort aan beveiligers op de luchthaven.
‘Om de problematische wachtrijen van vorig jaar op te lossen, heeft Schiphol een aantal maatregelen genomen de afgelopen periode. Er is een uitgebreide wervingscampagne gestart, samen met de beveiligingsbedrijven op Schiphol, om meer beveiligingsmedewerkers te werven’, meldt de luchthaven woensdag in een verklaring.
De arbeidsvoorwaarden voor beveiligers zijn verbeterd, de roosters zijn aantrekkelijker gemaakt en de rustruimtes zijn en worden verbeterd. Die maatregelen werpen hun vruchten af, maar zijn nog niet afgerond, zegt Schiphol.
Schiphol had bij de start van de campagne in november 2022 circa 850 extra beveiligers nodig. Tot nu toe is de helft van dit aantal geworven.
Op basis van die resultaten is Schiphol optimistisch dat de resterende tekorten de komende weken en de maanden richting zomervakantie verder worden opgelost. Daarnaast is er gewerkt aan productiviteitsmaatregelen bij de beveiliging, waar passagiers en hun handbagage worden gecontroleerd. Door betere werkinstructies en slimmer organiseren, is daar ook capaciteitswinst te behalen.
De algemene beperking van het aantal reizigers, zoals dat een groot deel van vorig jaar nodig was, is dus niet langer nodig. Wel kunnen vanaf eind maart problemen ontstaan wanneer een groot deel van de passagiers in de ochtend wil vliegen.
Dat soort pieken, tussen 6.00 en 11.00 uur in de ochtend, zijn vanaf eind maart nog lastig.
Om dat nu tijdig en pro-actief op te lossen, voert Schiphol de komende weken vervolggesprekken met luchtvaartmaatschappijen, KMar en afhandelaren, het zogenoemde team Schiphol. Schiphol heeft al aan luchtvaartmaatschappijen gevraagd om hun vluchten meer over de dag te spreiden.
De gezamenlijke ambitie is om die piekmomenten zo te organiseren dat de reiziger ook dan geen lange wachtrij heeft. (Archieffoto TravMagazine).