
Krapte aan huurauto’s op bestemmingen, met als gevolg hogere prijzen en het advies vooral bijtijds te boeken. Dat was het laatste anderhalf jaar de mantra van Hans Knottnerus, directeur van Sunny Cars voor Nederland, België en Frankrijk. Daarvan is voor het nieuwe jaar 2023, althans momenteel, nog geen sprake.
Beschikbaarheid is nog geen probleem, zegt Knottnerus. ‘Dat komt deels doordat het boekingsseizoen later op gang komt. Januari is niet meer de vroegboekmaand zoals vroeger.’ Het krapteprobleem kan zich wel voordoen wanneer consumenten massaal last minute boeken. ‘Dan krijgen lokale autoverhuurders te maken met een lawine aan boekingen en draaien ze de kraan dicht om problemen te voorkomen. Dat kan zich vooral voordoen op de eilanden rondom de Middellandse Zee, waar het aanvoeren van extra auto’s een logistieke uitdaging is. De kosten hiervan moeten wel in verhouding staan tot de opbrengt voor de verhuurder.’
Hoog
Dat er vooralsnog geen sprake is van krapte wil niet zeggen dat ook de prijzen weer zijn gedaald. ‘De prijzen blijven hoog. Na corona is de hele handel veranderd. Doordat de aanvoer van nieuwe auto’s bij de verhuurders stokte, onder meer als gevolg van het chips-tekort, is er geen overcapaciteit meer en zijn er geen volumekortingen. Als klant betaal je nu voor autohuur wat je altijd al had moeten betalen. De marge voor de verhuurders is nog steeds hetzelfde, maar de prijsaanpassing wordt doorberekend aan de klant.’
Overcapaciteit was altijd een belangrijke pijler onder het businessmodel van Sunny Cars, waarmee lokale verhuurders hun restcapaciteit kwijt konden. ‘Maar de verhuurders zijn nog steeds blij met ons. We bedingen niet de laagste prijs en betalen de factuur binnen 30 dagen’, zegt Knottnerus. ‘Wij gaan voor service en kwaliteit.’
Lees het complete interview met Hans Knottnerus in de recent verschenen TravMagazine #51.