
Blijven verwonderen, beleving bieden en innoveren. Dat zijn volgens Marleen Rompen, beursmanager (ad interim) van Vakantiebeurs, de drie uitgangspunten voor een geslaagde beurs die bovendien toekomstbestendig is. ‘Er gaat niets boven elkaar live in de ogen kunnen kijken.’
‘Het mag weer’. Deze kreet is sinds het opheffen van de coronabeperkingen in voorjaar 2022 vaak te horen geweest, maar hij geldt vooral voor de komende Vakantiebeurs en de voorafgaande Vakdag.
Bij de laatste fysieke Vakantiebeurs, in januari 2020 toen tevens het 50-jarig bestaan van Vakantiebeurs werd gevierd, kwamen er 101.000 bezoekers naar de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Op de Vakdag waren er nog eens 12.200 bezoekers.
Na drie jaar, en een tussentijdse virtuele editie die niet echt uitverkocht was, mag het weer. Op woensdag 11 januari is er de bekende Vakdag, een van de B2B-momenten om te netwerken. Een dag later gaat de beurs open voor consumenten, die tot en met zondag 15 januari vakantie-voorpret kunnen beleven. En niet te vergeten het Travel Congress op de dinsdag ervoor.
Op de vraag hoeveel bezoekers zij in januari verwacht, antwoordt Marleen Rompen: ‘We zien bij onze andere consumentenbeurzen dat de aantallen bezoekers weer naar het niveau van 2019 gaan. Ik hoop dat die trend zich bij Vakantiebeurs doorzet. Naar de Vakdag kijkt iedereen uit, dat is in de branche echt een ‘event voor ons’, voor reisprofessionals onder elkaar. Via social media zien we een stijgende lijn in de belangstelling voor de Vakantiebeurs. Mensen willen weer naar een echte beurs, ook al blijkt uit onderzoek van onder andere NBTC dat veel mensen hun vakantie last minute zullen boeken.’
Bij de laatste editie in januari 2020 waren er 1.147 standhouders. Hoeveel verwacht je er in januari?
‘Exposanten waren wat afwachtend, keken naar elkaar en het te verwachten consumentengedrag, maar het gaat de goede kant op. We zitten nu (half december 2022, red.) op ruim 800 exposanten. Dat is richting de oude cijfers. Ook exposanten blijken last minute te boeken. Zo heeft recent Sunweb zich aangemeld, waar we erg blij mee zijn. Onze laatste beursmeters komen zeker vol.’
De laatste Vakantiebeurs was geconcentreerd in minder hallen. Is dat nu weer het geval?
‘We concentreren ons weer op de hallen aan één kant van het complex, zeg maar dezelfde hallen als de laatste keer in 2020. Overigens willen we in 2024 weer een hal toevoegen, want we verwachten weer meer vraag.’
Kan de bezoeker nog iets nieuws verwachten?
‘We lanceren de Jaarbeurs Live-app ook voor Vakantiebeurs, met onder andere een digitale plattegrond. Bezoekers kunnen hierin hun eigen routes uitstippelen, mooie aanbiedingen vinden en het laatste nieuws lezen. We hebben die al op andere beurzen uitgeprobeerd. We hebben de app tijdens corona ontwikkeld. Voor de technische ontwikkeling van de app, zoals de plattegrond, had je lege beurshallen nodig. Daar was corona dus een geschikte periode voor. Als Vakantiebeurs zijn we nu helemaal papierloos, behalve het Vakantiepaspoort voor kinderen.’
Volgens sommigen heeft een fysieke beurs zijn langste tijd gehad en wordt alles digitaal. Hoe kijk jij daar tegenaan?
‘Dat is zeker niet het geval. Een fysieke beurs zal nooit verdwijnen, met digitaal als aanvulling. Op een fysieke beurs kun je mensen weer echt ontmoeten, elkaar in de ogen kijken.’
Waar moet een succesvolle fysieke beurs anno nu aan voldoen?
‘Het gaat allemaal niet vanzelf. Je moet zorgen dat mensen zich blijven verwonderen, je moet beleving bieden en blijven innoveren. Zo kunnen bezoekers dit jaar indoor-surfen of duiken, met gebruik van wetsuits. Volgend jaar willen we kijken om indoor-skiën aan te bieden. De beurs moet een dagje uit zijn en je moet als bezoeker wat kunnen beleven. Het moet niet puur gaan om het zoeken van een vakantiebestemming.’
Is overwogen de fysieke beurs nog maar een keer over te slaan?
‘Nee. We hebben in maart dit jaar, toen de lockdown ophield, besloten om ervoor te gaan. Ons streven is nog steeds een Dutch Travel Week in Utrecht te hebben, met een restaurant-route, een Utrecht Light Festival en samenwerkingen met hotels. De hele stad staat dan in het teken van vakantie & reizen. We hebben voor de komende editie al de eerste stappen gezet, samen met Utrecht Marketing. We hebben routes in Utrecht uitgezet, waarbij enkele restaurants, winkeliers en hotels zijn aangehaakt. We gaan exposanten én bezoekers van Vakantiebeurs stimuleren om Utrecht in te gaan. Zo promoten we meteen de stad.’
Lees het complete interview met Marleen Rompen in de recent verschenen TravMagazine #51.