
Otravo, in 2014 ontstaan uit de fusie van Vliegtickets en World Ticket Center (WTC), heeft onverwacht de stopzetting van zijn activiteiten aangekondigd.
Onder de kop ‘Belangrijke mededeling van Otravo’ meldt het bedrijf op zijn website dat ‘Otravo helaas heeft moeten besluiten tot nader bericht vanaf donderdag 15 december geen tickets meer te verkopen’.
In een korte verklaring zegt Otravo op zijn website dat klanten met gekochte en ontvangen tickets geen actie hoeven te ondernemen en verzekert dat ‘uw aankoop veilig is en u zich geen zorgen hoeft te maken’.
Otravo biedt echter niet dezelfde garanties aan klanten die een ticket hebben gekocht maar deze nog niet hebben ontvangen. ‘Het is onze hoogste prioriteit om het vliegticket voor gemaakte boekingen zo snel mogelijk te versturen’, zegt het bedrijf.
Joost Schuring, sinds 2018 de CEO van Otravo, kon donderdagavond tegen TravMagazine niet meer zeggen dat wat er op de website staat.
Op de vraag of Otravo helemaal gestopt is, zei hij:
‘Ik kan alleen bevestigen wat op de website staat, maar ik kan er op dit moment geen commentaar op leveren. U kunt begrijpen dat wij druk bezig zijn om alles in deze omstandigheden zo goed mogelijk af te handelen. Verder kan ik geen commentaar geven helaas.’
Ook de vraag wanneer Otravo met een officiële mededeling komt, kon Schuring niet beantwoorden.
Triest
Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR en belast met luchtvaartzaken, wilde donderdagavond wel commentaar geven.
‘Het is een trieste zaak’, zegt Schut.
‘Met uitzondering van Vliegtickets.nl zat Otravo vooral in de Metasearch. Daar is de concurrentie moordend en zijn de marges zeer dun.’
Volgens Schut valt met vliegtickets lastig geld te verdienen, juist omdat de marges schraal zijn.
‘Bij Metasearch kan een verschil van één euro je al de das omdoen.’
Schut: ‘Dus je moet veel verkopen. Hier geldt: massa is kassa. Met veel volume heb je inkoop-power en met een efficiënt- en geautomatiseerd model kan je geld verdienen. Dat model werkte niet meer omdat er vanwege Covid veel annuleringen waren en geen inkomsten. Dan moet je diepen zakken hebben of een goede bank.’
Klanten van Otravo hebben volgens Schut een overeenkomst met de airlines en die hebben vervoersplicht. ‘Ze kunnen geen beroep doen op SGR, want er geldt geen garantieregeling voor losse vliegtickets.’
Schut heeft geconstateerd dat het callcenter van Otravo niet langer operationeel is. ‘Van een nette afhandeling is geen sprake. De klant wordt het bos ingestuurd en kan niet bij Otravo terecht.’
De klanten en de airlines lijden volgens Schut schade. ‘Dit toont opnieuw de noodzaak aan van een garantiefonds voor vliegtickets.’
Fusie
Otravo is aanwezig in meer dan 50 landen en verwerkt meer dan drie miljoen boekingen per jaar. De groep is in 2014 ontstaan uit de fusie van Vliegtickets en WTC, later aangevuld met Schipholtickets. In februari 2016 kocht een participatiemaatschappij een meerderheidsbelang in het bedrijf. In de jaren daarna kwamen er via overnames nieuwe bedrijven bij, zoals Travelgenio in mei 2018, dat sterk aanwezig is op de Spaanse markt.
Het concern heeft een bruto jaaromzet van bijna 2 miljard euro. De omzet in Nederland is niet bekend, maar wordt via een ruwe schatting op 50 miljoen euro geraamd.
Foto: Joost Schuring, de CEO van Otravo.