
De reislust onder consumenten heeft het hoogste niveau sinds het begin van de pandemie bereikt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de World Travel & Tourism Council (WTTC), die deze week in Riyad (Saoedi-Arabië) zijn 22-ste jaarvergadering houdt.
Ter gelegenheid van de internationale conferentie liet de organisatie een enquête houden onder 26.000 consumenten in 25 landen over hun reisplannen.
Een belangrijke uitkomst: bijna twee derde plant een vakantiereis in de komende twaalf maanden.
Een goed kwart (27 procent) wil in deze periode zelfs drie of meer reizen maken.
Consumenten in Australië zijn de big spenders als het gaat om uitgaven voor reizen in de komende twaalf maanden.
Ook consumenten uit Canada, Saudi-Arabië en de Filipijnen gaan naar verwachting meer aan reizen besteden dan inwoners van andere landen.
‘Het wereldwijde onderzoek toont aan dat internationale reizen weer in de lift zitten’, zegt Julia Simpson, voorzitter/CEO van de WTTC.
In de WTTC, opgericht in 1990, zijn toonaangevende toeristische bedrijven wereldwijd vertegenwoordigd.
Een andere bevinding: duurzaam reizen wordt steeds belangrijker voor consumenten. Ruim 60 procent zegt de voorkeur te geven aan duurzame merken en bestemmingen, terwijl 45 procent zegt alleen geld uit te geven aan merken die sociaal en ecologisch verantwoord zijn.
De conferentie in Riyad, met circa 3.000 deelnemers, duurt nog tot en met 1 december. De bijeenkomst is volgens de WTTC het meest invloedrijke reis- & toerisme-evenement op de kalender. (Foto Shutterstock).