
Rolls-Royce en EasyJet zeggen een nieuwe mijlpaal te hebben bereikt in de luchtvaartsector: de eerste succesvolle test ter wereld van een moderne vliegtuigmotor op waterstof.
De grondtest werd uitgevoerd met een vroeg concept van een demonstratiemotor die op groene waterstof draait, opgewekt uit wind- en getijdenenergie.
Volgens beide bedrijven is het een belangrijke stap in het bewijzen dat waterstof de CO2-vrije vliegtuigbrandstof van de toekomst kan zijn. Deze stap past daarom in de strategie van Rolls-Royce en EasyJet om emissies te verlagen.
Beide bedrijven willen laten zien dat waterstof veilig en efficiënt stroom kan leveren voor civiele vliegtuigmotoren. Zij maken al plannen van een tweede reeks testen. Zij hebben op lange termijn de ambitie om testen in de lucht uit te voeren.
De test vond plaats in een buitentestfaciliteit van het Britse Ministerie van Defensie in Boscombe Down.
Johan Lundgren, de CEO van EasyJet, spreekt van baanbrekend onderzoek. Waterstof biedt volgens geweldige mogelijkheden voor verschillende vliegtuigtypes, waaronder vliegtuigen van EasyJet-formaat. ‘Dat zal een enorme stap voorwaarts zijn om de uitdaging aan te gaan om nettonul in 2050 te bereiken.’
Ook Airbus wil waterstofmotoren testen, samen met de Frans-Amerikaanse motorenfabrikant CFM International.
Het Amerikaanse Boeing ziet meer in vliegen met de duurzamere vliegtuigbrandstof SAF om CO2-uitstroot terug te dringen. Onder andere KLM is al begonnen met het bijmengen van kleine hoeveelheden SAF op vluchten die vanaf Schiphol vertrekken, om schoner te vliegen. (Foto EasyJet/Rolls-Royce).