
Willi Verhuven, de oprichter van Alltours, vaart zijn eigen koers, maar stelt de klant altijd centraal. Dat deed hij ook tijdens de coronacrisis. Verhuven handhaaft komend seizoen zijn flexibele beleid, waarbij klanten hun vakantie twee weken voor vertrek kosteloos kunnen annuleren of omboeken.
Onder leiding van Verhuven, nog steeds enig eigenaar, groeide Alltours uit tot de vierde touroperator van Duitsland. Klantgerichtheid vormt een belangrijke sleutel tot zijn succes.
Zo heeft Alltours klanten van wie de reis tijdens corona werd geannuleerd meteen hun vooruitbetaalde reissom terugbetaald, zegt Verhuven in een gesprek met TravMagazine.
Alltours is zonder staatshulp door de coronacrisis gekomen. De touroperator uit Düsseldorf maakt alleen gebruik van de reguliere seizoensgebonden kredietfaciliteiten om hotels en vliegmaatschappijen vooruit te betalen.
Dat Alltours zijn klanten zo ruimhartig heeft terugbetaald, is mede te danken aan het behoudende financiële beleid van Verhuven. Hij heeft de winst altijd in het bedrijf gelaten.
Eigen gang
Verhuven is gewend zijn eigen gang te gaan, niet zelden tegen de stroom in. Zo besloot hij in de eerste winter van de coronacrisis om in zijn eigen Allsun-hotels uitsluitend gasten toe te laten die waren gevaccineerd of genezen. Dat kwam hem op veel kritiek te staan, maar terugkijkend vindt Verhuven dat nog steeds een juiste stap.
‘In plaats van reizen te annuleren, hebben we de keus aan de klant gelaten. Op die manier hebben we onze eigen hotels op de Canarische Eilanden in het eerste winterseizoen tijdens corona weer geopend. Mede hierdoor hebben we zwarte cijfers geschreven. Ik heb de crisis serieus genomen, maar ik neem ook onze klanten erg serieus. Naast kritiek heb ik veel positieve reacties ontvangen, vooral van onze vaste klanten.’
De touroperator uit Düsseldorf kijkt terug op een succesvol boekjaar 2021/22. Hoewel de passagiersgroei beperkt bleef tot 1 procent, was de omzet 20 procent hoger dan het pre-corona niveau.
Voor het gebroken boekjaar 2021/2022, dat 31 oktober eindigde, zal de omzet 1,7 miljard euro bedragen. In boekjaar 2018/2019 was dat nog 1,45 miljard. Daarmee doet Alltours het beter dan gemiddeld in de Duitse reisbranche.
Optimistisch
Voor het komende boekjaar is Verhuven ondanks de uitdagende economische omstandigheden opnieuw optimistisch gestemd; hij rekent op minimaal 20 procent meer gasten. Dat zijn een slordige 350.000 reizigers meer dan voorheen.
Voor komende winter verwacht de oprichter van Alltours tussen oktober en januari eerst nog een boekingsdip. Daarna gaat het volgens hem in rap tempo de goede kant op, vergelijkbaar met dezelfde periode afgelopen winter.
‘In de loop van aankomende januari zal blijken dat de berichtgeving over de energiecrisis zwaar overdreven is. Er wordt nu gedaan alsof we ondanks het energieplafond en de overheidssteun met z’n allen zullen verhongeren of doodvriezen. Dat blijkt straks allemaal mee te vallen. En dan wil de klant alsnog weg.’
Lees het hele interview met Willi Verhuven in TravMagazine #45 van deze week.
‘De Nederlandse markt groeit gestaag door.’
Foto: Het management van Alltours (vlnr): Jörgen Heitinga (directeur hotelinkoop), Willi Verhuven (eigenaar) en Georg Welbers (directeur Marketing en Verkoop) (Foto TravMagazine).