
Na een ruime testperiode met een aantal BAS licentiehouders en de touroperators NRV (met het merk Rondreisshop), de Jong Intra en Travel Trend, wordt de BAS Afrekenmodule, kortweg BAM genoemd, per 1 december officieel in gebruik genomen.
Dat zegt Theo Hoving, algemeen directeur van Fadiro.
De module maakt automatisch afrekeningen vanuit de reisagent naar de touroperator die vervolgens de hieruit voortvloeiende reissommen kan incasseren bij de reisagent.
‘Uniek daarbij is dat de module ook rekening houdt met de betaling van de consument: zodra de consument de restant reissom heeft betaald aan de reisagent, wordt de (netto) reissom afgerekend met de touroperator’, zegt Hoving.
‘Ten opzichte van de traditionele wijze van afrekenen tussen reisagent en touroperator betekent dit een aanzienlijke verkleining van het schaderisico voor de touroperator en een eerdere beschikking over de reissommen.’
BAM is ontwikkeld als alternatief voor direct billing/directe incasso waarbij de consument rechtstreeks betaald aan de touroperator. Deze laatste methode is voor veel reisagenten geen werkbare oplossing in de samenwerking met touroperators, aldus Hoving.
Touroperators die ook BAM willen inzetten, dienen een overeenkomst met Fadiro af te sluiten. De touroperator zal dit vervolgens communiceren met de reisagent die BAS gebruikt.
Met BAM krijgt de touroperator tevens de beschikking over een dashboard waarop real-time de financiële status van boekingen bekeken kan worden.
‘De consument betaalt nog altijd aan de reisagent, maar de touroperator loopt nauwelijks nog financieel risico, omdat direct na de betaling van de consument afgerekend wordt door de touroperator’, zegt Hoving. ‘Er is vanuit een groot aantal touroperators al belangstelling getoond voor BAM.’ (Foto Shutterstock).