
TUI Nederland doet voor het tweede achtereenvolgende jaar niet mee aan Black Friday. In plaats daarvan kiest TUI net als vorig jaar voor Fair Friday.
In plaats van puur commerciële acties te houden die consumptie aanwakkeren met stuntprijzen en hoge kortingen wil TUI zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Dat gebeurt via een verantwoord aanbod, zegt de touroperator.
‘Juist op deze dag is aandacht nodig voor de toekomst. De toekomst van vakantie. TUI grijpt de gelegenheid aan om duurzamere vakanties en vervoersvormen onder de aandacht te brengen door juist deze reizen in de etalage te zetten tijdens Fair Friday.’
TUI heeft de ambitie dat heel Nederland een duurzamere vakantie boekt of in ieder geval in overweging neemt. Vakanties waarbij rekening wordt gehouden met de omgeving, de lokale economie en inwoners, groenere energie-oplossingen en een verblijf in een hotel met een gecertificeerd eco-label.
Die reizen biedt TUI met het kenmerk Fair Travel. Daarnaast worden de stedentrips met de trein en de TUI Ski Express op Fair Friday gepromoot.
‘Reizen blijft onverminderd populair’, zegt TUI. ‘Het maakt je wereld groter en verruimt je blik. Maar ook toekomstige generaties moeten kunnen blijven genieten van mooie reizen. Daarom zullen we met elkaar zuiniger moeten zijn op de wereld en dus ook iets bewuster op vakantie gaan. Reizen is geen duurzame activiteit, maar met aandacht en focus kunnen we wel bewustere keuzes maken.’
En juist die stappen zet TUI met Fair Travel en de uitbreiding van het aanbod treinreizen.
‘We zullen nooit claimen dat vakantie helemaal duurzaam is of zal worden, maar er bestaan wel degelijk bewustere keuzes’, zegt Frans Leenaars, CMO van TUI.
‘Keuzes die rekening houden met de omgeving, energiekeuze maar ook met de lokale werkgelegenheid. We willen niet belerend overkomen maar vakantiegangers wel wijzen op een duurzamer alternatief. Samen met heel Nederland zetten we een stap in de juiste richting. En daar past een Fair Friday veel beter bij dan een Black Friday.’ (Foto Shutterstock).