
Reizen met een verhaal. Dat is al 30 jaar het motto van Labrys Reizen. De touroperator uit Nijmegen is specialist in twee niches: exclusieve groepsreizen en groepsreizen op maat.
Oprichters Roel Geukemeijer en Rien van Kasteren werken al 30 jaar samen. En dat gaat verrassend goed. ‘We zijn het altijd met elkaar eens, tenzij we het niet helemaal met elkaar eens zijn.’
Het ontstaan van Labrys Reizen is er eentje uit het boekje. Roel Geukemeijer en Rien van Kasteren stonden in 1991 onafhankelijk van elkaar in de rij bij het postkantoor om guldens om te wisselen in drachmes voor hun reis naar Athene. Ze kenden elkaar van gezicht omdat ze beiden Klassieke Talen hadden gestudeerd aan de plaatselijke universiteit.
Tijdens het praatje dat zich ontspon, spraken ze af om in de Griekse hoofdstad samen koffie te drinken. Dat kopje koffie onder de Griekse zon, enkele dagen later, had grote gevolgen. De twee doctorandi ontdekten hun wederzijdse interesse. ‘We wilden iets met onze studie doen en met cultuur, anders dan voor de klas staan. Het DNA moest in ieder geval klassiek zijn’, zegt Geukemeijer.
Het tweetal overwoog nog even om een mediterraan restaurant te beginnen, maar het werd uiteindelijk Labrys Reizen, aanbieder van culturele groepsreizen. De reizen van Labrys voerden aanvankelijk naar reisdoelen met een klassiek verhaal, met Rome en het oude Griekenland als kernbestemmingen.
Labrys onderscheidt twee soorten reizen. De grootste tak, goed voor tweederde van de omzet, bestaat uit groepsreizen op maat voor scholen, universiteiten, bedrijven, verenigingen en vriendengroepen.
Daarnaast zijn er de exclusieve groepsreizen voor een oudere en vaak koopkrachtige doelgroep, meestal academisch geschoold of met een brede interesse in cultuur en geschiedenis.
Wat onderscheidt Labrys Reizen van andere aanbieders?
Geukemeijer: ‘We spreken dezelfde taal als onze klanten, letterlijk ook Grieks en Italiaans. We hebben net als onze doelgroep een academische studie gedaan. We werken samen met kleine hotels, vaak familiehotels, waar we al 20 tot 30 jaar een nauwe band mee hebben. Dat merk je het beste als er een keertje gedoe is; dan blijkt je uitgebreide en hechte netwerk erg waardevol.´
Van Kasteren geeft een voorbeeld. ‘We hebben een vast hotel in Athene waar we al vele jaren hofleverancier zijn. Een paar jaar geleden belde de eigenaar me op, omdat een Deense touroperator al zijn kamers wilde afblokken. De hotelier wilde eerst van ons weten wanneer wij in die periode kamers wilden hebben. Hij vond dat wij de oudste rechten hadden, ondanks het eerdere verzoek van de Deense partij. We vormen samen met onze leveranciers bijna één bedrijf. Dat vertaalt zich in een hoogstaande service voor onze klanten. Tijdens de Griekse economische crisis hebben wij geen misbruik gemaakt van de situatie en de tarieven dus niet verlaagd. Onze Griekse partners hadden het immers moeilijk; we voelden met hen mee en wilden hen niet uitknijpen. Van die respectvolle behandeling hebben we nog steeds profijt.’
De doelgroep van Labrys Reizen is al jaren stabiel. Bij de exclusieve groepsreizen is het profiel gemiddeld 60-plus en cultureel geïnteresseerd. Er is aanwas van jongere klanten merkbaar: naast de 60-plussers zijn er steeds meer 50-ers. De groepsgrootte varieert van 10 à 12 personen tot maximaal 20 à 25. Voor onze reizen op maat is er geen bovengrens; zelfs groepen van 300 man zijn mogelijk, maar dan wel in goed overleg.
Italië, Griekenland en de rest van Europa (uiteraard niet de stranden) zijn ook bij de exclusieve groepsreizen belangrijke bestemmingen, maar deze reizen beslaan de hele wereld. ´Zo hadden we onlangs een reis naar Spitsbergen, waarbij weerman en meteoroloog Peter Kuipers Munneke als reisleider optrad. Dat is een mooi voorbeeld van een reis met een speciaal verhaal.’
Foto: Rien van Kasteren en Roel Geukemeijer.
Lees het complete interview in de zojuist verschenen TravMagazine #45.
‘We zijn Labrys en geen reisfabriek’