
De positie van Dick Benschop als topman van Schiphol was niet meer houdbaar. Dat stelde Arjan Kers, general manager van TUI Nederland, donderdagavond in het tv-programma Op1.
Benschop liet donderdagmiddag onverwacht weten dat hij zou vertrekken als baas van Schiphol.
Kers: ‘De hele zomer zijn alle luchtvaartmaatschappijen keihard geraakt. Iedereen heeft oplossingen gezocht voor passagiers die op reis wilden. En dan word je na vier maanden opnieuw geconfronteerd met enorme rijen op Schiphol.’
Opvolger
Op de vraag of hij opgelucht is dat Benschop weg is, zei Kers:
‘Hij is nog niet weg. Hij heeft aangekondigd dat hij voorlopig aanblijft. Het is belangrijk dat er zo snel mogelijk een opvolger komt. Ik hoop dat ze een topmanager binnenhalen met operationele capaciteiten. En ook dat het iemand is die niet wordt benoemd vanuit de politiek. Juist iemand die met de politiek de discussie durft aan te gaan, die ruimte zoekt om oplossingen te creëren op Schiphol. En hopelijk kunnen we dan weer snel zeggen dat we trots zijn op Schiphol als een van de beste luchthavens van Europa.’
Schiphol maakte donderdag bekend dat de capaciteit op de luchthaven de komende tijd opnieuw omlaag moet vanwege het tekort aan security-personeel, mogelijk tot 18 procent minder. Data werden niet genoemd, maar die reductie geldt mogelijk van 19 september tot eind oktober.
‘Dat betekent puzzelen zodat vluchten aansluiten’, zei Kers desgevraagd. ‘Ik wil echt niet annuleren. Ja, ik kan dat garanderen. Ook naar de herfstvakantie, ook bij min 18 procent capaciteit. We gaan er echt voor zorgen, net als afgelopen zomer. Iedereen moet de mogelijkheid krijgen om te kunnen vertrekken. Daar hebben we alles aan gedaan, met man en macht, en dat is ook gelukt. Dat gaan we nu weer proberen, alleen zal dat niet zonder hobbels gaan.’
Kers noemde als optie het vliegen vanaf andere luchthavens. Hopelijk kan dat binnen Nederland. In zomer heeft TUI vluchten uitgeplaatst naar België. ‘Dat is goed gegaan, maar het is niet wat de passagier zoekt.’
Kosten
De situatie op Schiphol heeft tientallen miljoen schade veroorzaakt in de luchtvaart- en reissector. Kers noemde ook de positie van kleinere spelers. ‘Wanneer een klein reisbureau een vlucht boekt bij Transavia of TUI, en die kunnen vervolgens niet uitvoeren, dan wordt dat reisbureau geconfronteerd met hoge kosten. Die kosten moeten vergoed worden.’
Kers: ‘Schiphol creëert een probleem, dat wordt neergelegd bij de airlines en er wordt niet gesproken over de kosten. Dat is natuurlijk onmogelijk. De sector heeft tijdens twee jaar Covid keihard moeten werken en wordt nu weer geconfronteerd met een probleem dat door een derde partij wordt veroorzaakt. Ik ben heel blij dat er nu actie wordt ondernomen. Men moet nu wel heel snel ingrijpen om te zorgen dat we de situatie onder controle krijgen.’
Kers herhaalde zijn eerdere stelling: ‘Uitplaatsen naar andere luchthavens is een mogelijkheid, maar annuleren is geen optie.’
