
Vakantie en reizen moeten niet alleen voor de elite zijn. Iedereen moet de mogelijkheid hebben een vliegreis te kunnen bekostigen.
Dat stelde Arjan Kers, general manager van TUI Nederland, zondagavond in het tv-programma Nederland is vol, op NPO1.
Kers gaf hiermee weerwoord aan de oproep van onder andere Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu, die stelde dat vliegen aanzienlijk duurder gemaakt moet worden om daarmee het aantal vliegbewegingen vanaf Schiphol terug te dringen.
Kers: ‘Maar betekent dat dan dat het grootste deel van de Nederlanders niet meer mag uitkijken naar de zomervakantie? Met wat alles wat er op ons afkomt de komende jaren worden we keihard geraakt. En wie wordt het hardst geraakt? Dat is de Nederlandse consument, en dat zijn we in feite allemaal.’
Kers somde op: de hogere vliegtaks komt eraan, de toeslagen van Schiphol, de kerosine worden duurder en de inflatie is hoog. ‘Maar nog steeds willen we allemaal graag vliegen.’
TUI heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in vlootvernieuwing, aldus Kers. Als alle maatschappijen dat doen, is dat een flinke bijdrage en hoeft er helemaal niet minder gevlogen te worden.
Als Schiphol wordt gedwongen het aantal vliegbewegingen te reduceren naar 440.000 per jaar, dan heeft dat volgens Kers een enorme impact op de luchtvaart en reisorganisaties in Nederland.
TUI is zelf al gestopt met korte vluchten binnen 700 kilometer van Schiphol, bestemmingen die je ook met de trein kunt doen. ‘Maar de trein moet wel een volwaardig alternatief zijn, maar die is dat vandaag nog niet.’
Presentator Jeroen Pauw stelde dat je voor 80 euro naar Zuid-Frankrijk kunt vliegen, terwijl een treinkaartje 250 euro kost en een reistijd van 8,5 uur heeft. In plaats van een uur en een kwartier met het vliegtuig.
Minister Mark Harbers (Infrasttuctuur en Waterstaat, VVD) voegde toe: ‘Dan vergeet je nog dat je waarschijnlijk vier uur bezig bent met uitzoeken hoe je aan een ticket komt, als de reis door meerdere landen gaat. Dat is precies wat we begin dit jaar met de Europese ministers van Verkeer hebben besproken. Het product internationale trein moet veel aantrekkelijker worden. En dat de consument die nu naar een website gaat en alle mogelijke vliegtickets van alle maatschappijen ziet, dat met hetzelfde gemak kan doen voor een trein naar Zuid-Frankrijk, Zwitserland of Berlijn.’
(Beeld: screenshot uitzending)