
Silverjet moet nog meer het nichesegment opzoeken en zich daarmee nadrukkelijker onderscheiden.
Dat zegt Mathijs Bos (25), die sinds februari dit jaar als Marketing Manager het gezicht is van Silverjet Vakanties richting de retail.
‘Een vakantie blijft een bijzondere ervaring’, zegt Bos, die voor midden september de grootste Sales Run van Silverjet ooit heeft opgezet. ‘Het is de kunst om die ervaring voor de klant te visualiseren in het verkoopgesprek.’
Bos werkte van september 2019 tot maart 2020 voor zijn afstudeerstage bij Silverjet, de aanbieder van luxe vakanties uit Apeldoorn. Zijn werk bleef niet onopgemerkt en hij had mogen blijven, maar corona gooide roet in het eten.
Hij begon vervolgens zijn eigen bedrijf in desinfectie-alcohol, inspelend op de coronapandemie. In april 2021 keerde hij weer terug bij Silverjet als junior productmanager/marketing manager, waarbij hij zich ook specialiseerde in luxe cruises en de bestemming Cyprus. Sinds een half jaar is hij Marketing Manager.
In zijn nieuwe functie gebruikt Bos de resultaten van zijn afstudeerstage mede als leidraad.
‘Ik heb de positie en kansen van Silverjet in de markt onderzocht. Mijn conclusie was dat Silverjet nog meer het nichesegment moet opzoeken, en dat we moeten voorkomen dat we te veel in het middensegment terechtkomen, een segment van mensen die ons product te duur vinden en waar al voldoende aanbieders zijn.’
Silverjet richt zich van oudsher op het hogere segment in de markt, dat door steeds meer andere aanbieders wordt ontdekt. Hoe blijf je onderscheidend?
‘We hebben in ons pakket veel services inclusief. Waarom zou je niet nog meer services toevoegen? Dan word je misschien iets duurder, maar wel meer onderscheidend, zoals een service om klanten bij vertrek thuis op te halen.
Je hoeft niet zozeer nog meer duurdere hotels op te nemen, want die hebben we al voldoende. Mijn overtuiging is: wees niet bang om duur te zijn zolang je genoeg waarde toevoegt aan je product en je merk goed neerzet. Silverjet is een gevestigde naam, die bijna 25 jaar bestaat. Dat straalt vertrouwen uit richting onze partneragenten en klanten waarmee we sterke relaties hebben. Er zijn klanten die al meer dan 25 keer met ons op reis zijn geweest. Dat was ook de conclusie uit mijn afstudeerproject: zoek als aanbieder van ultraluxe vakanties nog meer de nichemarkt op.’
Hoe doe je anno 2022 aan effectieve marketing in de reisbranche?
‘Corona heeft ons ook kansen geboden, want mensen zijn meer dan ooit op zoek naar zekerheid. Daarnaast heeft iedereen in de branche de afgelopen twee jaar persoonlijk contact gemist. Zo verklaar ik ook het succes van onze salesrun in september, met ruim 200 aanmeldingen voor vijf bijeenkomsten. Het is geen hogere wiskunde. Ik geloof in de mix van ouderwetse advertenties, persoonlijk contact via salesruns. Je hoeft niet opeens een heel nieuwe formule neer te zetten.’
Lees het complete interview met Mathijs Bos in de zojuist verschenen TravMagazine #37.
‘Waarom zou je niet nog meer services toevoegen?’
In ieder geval geen acco’ s aanbieden waar men ook het Corendon publiek tegen het lijf kan lopen…